tisdag 31 januari 2012

Sovrumsinspiration



                                                         Bilder: Alvhems mäkleri.

Det går inte direkt framåt med sovrummet tyvärr. Peter brukar överlåta inredandet åt mig men jag känner mig inte riktigt med i matchen just nu. Önskar mig en "tapetletarkompis":) För att få lite inspiration på inredningsfronten kikade jag igenom mäklarfirman Alvhems bilder och valde ut några som jag fastnade för. Alvhem kan man lita på att de levererar:-) Rummet ovan var riktigt fint och kändes ombonat. Vårt sovrum är ju som tidigare nämnts ganska litet och så mycket mer än våra sängar får inte plats. Ljusa färger som förstorar känns därför lämpligt.




Vita golv och väggar ger onekligen ett fräscht intryck, men jag tycker ändå det fattas något i rummet som syns här ovan. Inom Feng shui pratar man om vikten av balans och man använder sig då av de fem elementen vatten, trä, eld, jord och metall. Allting handlar om balans i livet och inredningen. Det syns extra tydligt på den här bilden. En grå fårskinnsmatta framför sängen hade fört in eldelementet till exempel. Varför inte hänga upp ett par gardiner? En accentfärg hade också gjort skillnad, kanske i form av en kudde i sängen. Det behövs inte mycket för att förändra hela rummet!


Det här rummet såg varmare ut, men jag saknar en röd tråd. Även om färgerna är relativt lugna så får jag en känsla av "plottrighet".

HÄR och HÄR fann jag bilderna nedan. Enligt mig är det en helt annan värme i de rummen trots att färgerna är "enkla". Det ser genomtänkt ut och jag tror verkligen att jag skulle sova gott där:)




Som ni vet hade vi tidigare hus på landet som vi renoverade innan vi på grund av allt som hände inte orkade mer. Jag har aldrig ångrat att vi flyttade då det var mycket med huset som inte kändes rätt och vi inte hade möjligheten att inom överskådlig tid få ordning allt det vi ville. Men ibland kan jag fantisera om att kanske i framtiden sätta tänderna i något projekt. Peter är duktig och noggrann och egentligen väldigt intresserad av renoveringsarbete och bygg. Själv älskar jag att inreda och att fundera på olika lösningar när det gäller själva arkiteturen. Dock finns det inte på kartan att vi skulle klara att genomföra något sånt just nu, men någon gång kanske det blir möjligt att göra något mindre? Jag har många idéer om just sovrummet, jag skulle älska ett burspråk och gärna utrymme för en soffa att sitta och varva ner i innan läggdags. Men tills dess får jag hålla till godo med det vi har och det går ju bra det med:-) Kanske slänger jag upp en mood board med mer sovrumsinspiration senare...


Ni får förresten gärna tipsa om ni finner några inspirerande bilder på sovrum, ert egna eller kanske något som finns på nätet eller i ett magasin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...