tisdag 17 mars 2015

Framtida renovering

Huset på landet


Som ni vet så flyttade vi in i vårt lilla hus tidigt i höstas, och även om det kanske inte har allt man kan önska så känns det verkligen som att komma hem. Köket renoverades 2012 så det är lyckligtvis i bra skick, men badrummen är inte fixade på många år. Just nu håller sambon på med det ena av de två, och efter hårt jobb är det nu kakling på g. Vi har med andra ord tjafsat i en vecka om vilket kakel vi ska ha eftersom vi som vanligt har helt olika idéer om hur det ska se ut J. Nästa projekt blir det andra badrummet, men efter det så är jag väldigt sugen på att fixa vardagsrummet. Så när Cremab kontaktade mig och bad mig skriva några rader om min drömrenovering kändes det inte svårt att välja just vardagsrummet som mål.
I vår förra villa, som jag oftast refererar till som ”huset på landet”, började vi verkligen från scratch. När vi kom dit var vardagsrummet instängt, furubeklätt från golv till tak och det stod gamla slitna möbler där, inte fint ”second- hand” utan billiga trasiga möbler. Det enda fina var utsikten över sjön. Så det första vi gjorde var att ta bort en vägg och öppna upp rummet. Sedan ljusades golvet upp och väggar och tak målades vitt. Det blev ett helt nytt rum! Bästa beviset på det var när vi skulle sälja och ett par kom på visningen som varit även på den visning som var när vi köpte huset. De tyckte det var för litet och för mycket jobb att göra då så de lade inget bud den gången, men när vi sedan sålde så kom de på visning och blev alldeles förälskade i "nya" vardagsrummet. Så när det sedan blev budgivning så hängde de kvar ända in i slutet. Dock är renovering ett supertufft jobb, och ingen som inte har gjort det kan förstå hur lång tid allt tar. Därför är jag så nöjd med att vi här ”bara” behöver göra badrummen, resten handlar egentligen om preferenser.

I vardagsrummet vi har nu så vill jag ljusa upp det alltför mörka golvet för att få en rymligare känsla i det ganska lilla rummet. Jag tror att det kommer göra stor skillnad. Målet är också att byta ut stolarna till matsalsbordet som inte känns riktigt rätt. Det fattas en del belysning och en möbel som står på min lista i väntan på att det ska bli ett besök på Ikea. Dessutom ska hallen få en make-over när tiden finns, och den leder fram till vardagsrummet så det blir nog en helt annan känsla när dessa två rum är klara.

2 kommentarer:

  1. Vi ska också renovera badrum. Ingen enkel match att välja kakel, det känns ju så definitivt :-).

    Vad fint ni gjort i huset på landet :-).
    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Alltid är det något ;-)
    Vi har ett väl fungerande badrum och huset är 5,5 år nu och dom som byggde valde våtrumstapet, den är fräsch och ljus så för mig är det egentligen att jag vill ha kakel men det får vänta faktiskt

    Kram Sandra

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...