onsdag 16 maj 2012

Det där med homestyling... (boktips och tankar)

"Don´t judge a book by it´s cover" stämmer mycket bra in på Homestyling. Boken ser himlans tråkig ut (som en handbok från utbildningsradion på -80talet...) men är värd uppmärksamhet, helt klart!

Jag gillar ju inredning. Och har dessutom flyttat ett antal gånger. Jag har bott utomlands, jag har bott i Sverige. Jag har bott inneboende, jag har bott i korridor, små studentlägenheter, villor, bostadsrätter... Lämnar man en hyreslägenhet handlar det mest om att städningen ska vara okej men är det villa eller bostadsrätt så vill man ju helst att den potentiella köparen ska bli intresserad. Homestaging/homestyling har blivit relativt vanligt (kanske speciellt i storstadsregionerna) och innebär att man förbereder bostaden för visning. Ett intressant område tycker jag och läser gärna böcker om det. De senaste jag ramlat över i den genren har varit extremt basala med tips som "glöm inte att bädda sängen" och annat som man knappast behöver en bok för att förstå. Men så hittade jag Homestyling av Solveig Norberg. Författaren ger i första kapitlet exempel på hur en professionell stylist arbetar med objekten, vilka priser man landar på och varför man ska välja att anlita en sådan. Men resten av boken är avsedd för oss som vill styla våra egna bostäder. Hon visar före- och efterbilder på omstylade rum, förklarar hur man kan framhäva saker med hjälp av belysning och vad man ska göra om hela huset består av furu.

Just det var fallet med huset vi köpte och där tror jag verkligen att familjen som sålde hade tjänat en del på att helt enkelt måla ett par rum vita istället för att låta folk se det som det var. Ett par som var med till slutet av budgivningen då vi sålde hade också varit på visningen som var innan vi köpte. De hade den gången valt att avstå från att buda då de tyckte att huset var för mörkt bland annat. Det första vi gjorde när vi tog över var att slå ut en vägg och måla både väggar och tak vitt i det rummet. En enkel förändring men som kan visa sig vara så värdefull när det börjar budas. Då huset stått tomt ett tag innan vi köpte så var det nästan helt rent från möbler när vi såg det första gången och de möbler man såg var slitna och bidrog till att man fick känslan av att det fanns massor att jobba på. Om de istället piffat upp det med andra möbler, kanske en ny duk, etcetera, så tror jag att upplevelsen varit en helt annan. En parentes bara:-)

För att återgå till boken så gillar jag att författaren ger konkreta tips om hur man kan använda sig av växter på uteplatsen för att få en fräsch känsla, vilka som passar på våren och vilka som lämpar sig för hösten. Hon ger också förslag på vad som kan göra köket mer intressant, hon går igenom rum för rum och ger exempel på hur man genom att byta plats på ett par möbler kan förändra ett helt rum ... I slutet av boken finns ett kapitel som kallas "avskräckande exempel" och som är både roligt och rätt förbluffande. Då inser man att både mäklare och säljare kanske skulle ha användning av en dylik bok:-)

Jag tycker att boken var intressant att läsa även om man inte ska flytta i brådrasket direkt, det gav mig några tankeställare. De flesta av oss skulle nog må bra av att förändra lite hemma. För visst kan man titta på bostadsannonser och tänka att "sådär vill jag bo". Och inte behöver man prompt flytta för det, det går ju att göra om en del ändå. Små enkla saker som förändrar hela atmosfären. Jag tror man lätt blir hemmablind och lätt missar hur fint det kan se ut. Ska man faktiskt flytta så tycker jag absolut att boken kan vara värd att investera i och använda för att "pricka av" sådant som bör göras. Den är vettig och just att hon kommer med konkreta tips gör att det blir väldigt enkelt att se framför sig hur man kan förbättra utgångsläget.

Om inte annat kanske boken ger inspiration till att faktiskt anlita en stylist som gör i ordning hemmet innan försäljningen. Som jag har uppfattat det så har de flesta företag som sysslar med just homestaging olika nivåer av insats att erbjuda, den lägsta ligger på cirka 2500 kronor och där ingår ett besök där man sedan får en detaljerad lista på saker som bör åtgärdas. Vill man inte betala mer så kan man själv fixa med ändringarna. Det är en rimlig utgift och jag tror att det skulle löna sig för ganska många villaägare som kanske bott i huset länge och ser allt med trötta ögon.

4 kommentarer:

  1. Det där med att bli hemmablind stämmer ju helt klart. Jag har en vän som bor på annan ort och när vi besöker varann brukar vi plocka runt lite med inredningen. Flytta små saker, göra stilleben och det är faktiskt skitkul. Så roligt att någon annan ser på ens saker med nya ögon och hittar potential.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken rolig idé! Det borde fler göra ju! Jag skulle tycka att det var jättekul att få göra så, nu gäller det att få någon vän att nappa på det också:-)

      Radera
  2. Man kan förändra väldigt mycket med ganska små medel - det gäller bara att veta v ad man ska prioritera. Det är ju jättebra med böcker som har bra och konkreta tips :)

    Jag önskar dig en fortsatt fin kväll!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men visst är det så! Du är verkligen en inspiration när det gäller pyssel och heminredning!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...