tisdag 14 februari 2012

Alla Hjärtans Dag (Gör ett egendesignat kort!)



Ni har säkert inte missat att det är den 14:e februari idag och alltså det som kallas Alla hjärtans dag. Jag tycker att det är en ganska mysig dag då jag försöker att tänka lite extra på alla jag tycker om. Dock har jag tyvärr inte skickat några kort i år, annars är det en mysig tradition. När Max blir lite äldre så tror jag att jag kommer att engagera mig lite mer, kanske baka hjärtekakor eller kärleksmums och ha lite extra hjärtefika på den dagen. Om man jämför hur det verkar vara i USA så kan man nog säga att vi i Sverige är ganska stillsamma av oss även om det känns som om fler och fler anammar trenden även här.

Det finns flera förklaringar till hur Alla hjärtans dag kom till och en av dem beskrivs i den vackra boken Vinterdrömmar (Lehtola, Parkkonen);

"Den 14:e februari firar vi alla hjärtans dag. De hela började i antikens Rom där man firade Lupercalia, en fest till kvinnornas, äktenskapslyckans och naturens ära. I slutet av 400-talet omformade de kristna högtiden så den passade dem bättre och på så sätt uppstod Valentindagen efter två olika helgon vid namn Valentinus. Ända sedan dess har kort och brev på Alla hjärtans dag prytts med gulliga bilder på Valentinus. På medeltiden trodde man att fåglarna valde sin partner på valentindagen."

En annan förklaring ges av Nordiska muséet och handlar om en Valentin som levde för över sjuttonhundra år sedan. Han var en kristen man som fängslades och led martyrdöden i Rom den 14 februari omkring år 269. Hans brott var att han mot kejsare Claudius vilja vigt unga älskande par. Kejsaren ville ha ogifta krigare i sin armé. Under tiden i fängelset träffade Valentin fångvaktarens dotter som kom med mat och meddelanden till honom. Innan Valentin avrättades skrev han ett avskedsbrev till henne, undertecknat med "din Valentin". Detta skulle vara det första Valentinkortet och början på traditionen att skicka varandra kort den 14 februari.


Gör en girlang av hjärtan och dekorera bordet med den på Valentins dag.

Läser man på Svensk Handels hemsida så får man reda på att de har genomfört en undersökning och frågat 1100 personer om de firar Alla hjärtans dag. 56 % svarade ja. 17 % av de tillfrågade uppger att de helst ger bort blommor. Nuförtiden är det inte bara kärestan som man uppvakar utan många passar också på att bry sig om sin familj och sina vänner.

Jag tycker absolut inte man behöver göra den här dagen till något överdådigt, men ett kort eller något liten present är väl alltid trevligt att både få och ge. Är det någon gång man ska göra ett eget alldeles O-perfekt kort som ges med hjärtat så är det verkligen idag. Till barnen, till mannen, till vännen. Jag har gjort ett enkelt kort där tanken är att man i påsen inne i kortet ska kunna lägga en gåva. Om man är det romantiska typen så kan man ju alltid slå till med en ring:-) Annars funkar väl biobiljetter eller en chokladbit alldeles utmärkt. Eller varför inte en slant att spendera på valfritt nöje?:-) Här är mitt förslag till kort:



Jag har använt mig av en organzapåse här, de känns lite lyxiga och är i lagom storlek. Organzapåsar kan man finna på olika ställen, jag har bland annat sett dem på Panduro och Indiska. Man kan limma dit en mini-klädnypa och låta påsen sitta fast i den, det blir en extra söt detalj och så kan man återanvända påsen.

Om jag besöker någon butik som säljer pins för alla de med hjärtproblem så brukar jag passa på att köpa eller lägga en slant i bössan. Ett bra tillfälle att tänka lite extra på de som är sjuka. Eller varför inte skänka en slant till Frälsningsarmens eller stadsmissionens arbete för de som är ensamma? Ibland behöver man nog en liten påminnelse...

Uppmärksammar ni den här dagen lite extra och i så fall hur?

Jag vill önska er alla en fin dag oavsett om ni firar eller icke. Bjud dig själv på något extra gott och tänk på dem som har det svårt! Stor Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...