måndag 5 januari 2015

Vattenkaraff Ponny från Skruf

Vasen/karaffen Ponny från Skrufs glasbruk.

Just nu är det en vattenkaraff som behövs mest i det här hushållet. Jag vill nämligen alltid ställa fram en sådan vid måltiderna, vardag såväl som fest,  och då gör det inget om den också är lite stilren och passar till det mesta. Vi har ju haft flera karaffer genom åren, men jag kan verkligen inte hitta en enda, och jag minns ärligt talat inte riktigt när jag såg dem sist? Kanske rymde de i flytten?:) Det senaste halvåret eller så har House Doctors flaska fått ta plats i kylen, och den fyller sin funktion och är flitigt använd, men den är inte jättekul att ställa fram på en middag. Och den estetiska sidan av mig värjer sig emot kannor med texten "water" och liknande så rätt många går bort där. 

För något år sedan började jag shoppa mer medvetet. Dyrare kanske någon menar, men för mig handlar det om att inte rycka till mig någon snygg pryl på närmaste inredningsbutik som jag sedan tröttnar på och som bara blir stående. Istället funderar jag på vad tingen ska användas till, om det verkligen behövs och om den är tidlös eller något man tröttnar på fort. Det innebär i mitt fall att jag hellre lägger en lite större summa på något klassiskt än köper tre saker som jag ledsnar på inom nåt halvår. Så ingen vattenkaraff från Lagerhaus alltså, utan gärna en mer hållbar som kan finnas hos oss länge. Jag funderar på om Ponny av duktiga Carina Seth Andersson (samma designer som till Dagg, Stubbe, etc) är just den karaffen? Ponny är handblåst hos Skrufs glasbruk i Småland, och tanken är att man ska kunna använda den både som vas och karaff enligt CSA, men på de bilder jag sett den så verkar vasen vara det som andra föredrar. Men visst kan man väl ha den som karaff? Eller? Vad tycker ni, hiss eller diss?

Här är det fikatajm, äntligen enligt Max!:) Han brukar sällan vara rastlös, men precis just idag då både pappa och mamma är upptagna av annat så har han meddelat att han har tråkigt och vill ha något att göra. Tyvärr har inget av mina förslag fallit honom i smaken... Nu kom lyckligtvis P nyss hem och med sig hade han lite gott fika så nu ska jag joina grabbarna:) Ha en fin trettondagsafton!

1 kommentar:

  1. Åh, det var en snygg karaff/vas! Tycker den passar som både och. Vi har en Eva Solo som var ett sånt där spontaninköp. Tyckte den var fin då, men nu känns den väldigt daterad. Sen har vi en vanlig lite rund och bullig glaskaraff med handtag, från Granit, som vi köpte när vi kom hem från Italien för några år sedan och var inspirerade av deras enkla dukningar med en enkel karaff vin på bordet som liksom fick tala för sig själv. Den gillar jag fortfarande, trots att vi mest har vatten i den och nästan aldrig vin. Men så värst festlig är den ju inte...

    Hahaa, tänkte väl att det var så! Det är den lite större staden vi bor i. Inte alls lika charmig som din, men vi åker dit hyfsat ofta och fikar och besöker den där fina parken där det finns djur att titta på :) Och så är det ju nära till Gbg, mycket viktigt eftersom vi båda två arbetar där!

    Kram!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...