tisdag 26 maj 2015

Finbesök och förskolefest


Vanligtvis visar jag inte bilder med andras barn på, men jag har fått tillåtelse av den lilla smulans föräldrar. Denna lilla ljuvliga böna var nämligen på besök hos oss under några dagar, och jag kunde inte låta bli att plocka fram kameran och träna på porträtt när jag hade en sån fin modell:) Vilken härlig unge! Glad och nyfiken, och både jag, P och Max har gosat järnet med henne. Max ville gärna att hon skulle sitta i hans famn, och han klappade och pussade på henne mest hela tiden:)

Femåringarna har annars busat från morgon till kväll, och de har verkligen lekt jättebra tillsammans. Vi har grillat korv i parken, klappat på minigrisar och ätit glass. Jag och Matilda har uppdaterat oss över massa fika och fnissat åt gamla minnen, och dessutom fann jag ett gäng kort när jag var hos mamma senast, från vår resa till Kos i tonåren, jisses vad kul! Barnen har tittat storögt och undrat varför respektive mamma såg så ... ehrm... "trött" ut på vissa bilder, haha:)

Senare igår kväll var det sommarfest på förskolan, första gången vi var med eftersom M. började i höstas. Det var ovant, och jag kände knappt igen några föräldrar, och jag saknade faktiskt festerna på kooperativet vi hade innan. Här var det ganska opersonligt tyvärr. Alla tog med nåt och grilla och nåt att sitta på, sen fick man köpa kaffe och kaka om man ville, men det kändes som om det kunde kvitta eftersom det låg långt ifrån grillarna och där man satt... 

Ni som hängt med på bloggen länge kanske minns att vi hade tårtfest på förra fsk då alla bidrog med varsin tårta, det var en jättefin ceremoni för att hedra alla som slutade (inte bara de som skulle vidare till fsk-klass), det lektes lekar och alla pratade med alla. Här och här kan ni se lite från tidigare fester.  Det är klart att det var skillnad när det var så litet, men framför allt så var det en annan mentalitet där man som förälder genast presenterade sig när man såg någon i kapprummet som man inte kände igen, och det gjorde ju att alla var bekanta med varandra och alla deltog i samtalen på ett helt annat sätt. Även som ny så bjöds man in i gemenskapen, vilket väl är mer självklart på ett föräldrakooperativ som det var. Här tittade folk knappt på varandra utan satt bara med de som de redan kände, och varken jag eller P kände väl igen mer än kanske sammanlagt fem familjer (det går 38 barn på fsk...), och då var det några av dem som knappt sa hej.

Det hela var dessutom över på en timme, vilket säger lite om nivån. Jag har upplevt det här med kommunal förskola mycket bättre än jag trodde innan, och det finns mycket som jag tycker funkat så mycket bättre här än på förra stället så det har varit en positiv överraskning, men jag saknar årstidsfesterna och den mer personliga känslan från förra föris. Vissa föräldrar verkar knappt vilja säga hej här om man springer på varandra i hallen när man hämtar. Men för att avsluta lite mer positivt så var Maxen väldigt nöjd iaf och vi tog sällskap med familjen A hem så han hade en kompis hela vägen också. Och det är ju huvudsaken att han gillade det eftersom det var hans fest.

Nu kör vi tisdag, ha det fint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...