lördag 17 november 2012

Julmarknad på Grinden- tips för er i Göteborgstrakten!

Vi har alldeles nyligen börjat med lördagsgodis här hemma. Det är något stort det om man råkar vara två och ett halvt! Jag trodde nog att han skulle hinna bli äldre innan det blev aktuellt men nej, nu är visst tiden inne fick vi inse. Så om lördagen efter maten så får man en skål med lite plockgodis och ett kinderägg. Och då blir livet plötsligt alldeles magiskt!

Efter en veckas ofrivillig husarrest så bestämnde jag mig för att orka med den efterlängtade julmarknaden. Jag hade aldrig besökt Grinden tidigare, bara hört talas om det och sett annonserna. Det ligger ute på landet i Spekeröd, Stenungsunds kommun och är väl inget ställe man bara "råkar på" direkt. Men när vi väl hittat dit så kunde vi båda konstatera att det var värt att åka! Det var fler än vi som fått samma idé, kön sträckte sig långt längst vägen så att marknaden är populär var det ingen tvekan om. Tyvärr (!!) fick jag inte med mig kameran, hade ju tänkt visa här på bloggen! Det enda som blev är en bild med Peters mobil som är taget precis när vi kom...

Huset där Grinden är beläget. Fyndbod i närmaste trappnedgång, butik i den andra.

Själva julmarknaden var i en lada där diverse lokala förmågor samlats. Det fanns marsipan, godis, smink, mössor, dekorationer, marmelader, ostar och mycket mer. Vi köpte bland annat äggost som är en bohuslänsk delikatess som jag ännu inte provat och lite godis och ost blev det visst också. Själva butiken låg i det finaste av hus, riktigt "Atrid Lindgrens-känsla" tycker jag det var när man såg det med massor av fina fönster. Inne i butiken fanns det både jul och annat och de som arbetade där var mycket trevliga. Det fanns en del dekorationer som jag inte tidigare sett och jag kan tänka mig att man kan passa på att hitta julklappar där. Innan vi åkte hem så fikade vi på smörgås och kladdkaka i det lilla cáféet. De har öppet sammanlagt fyra dagar och imorgon är sista gången för i år så om det är någon som letar efter en lagom liten söndagsutflykt så kan jag rekommendera en tur till Grinden, tider och sådant hittar du HÄR.

Vi hann sedan besöka EM möbler i Bäckebol som har utförsäljning då butiken tydligen ska upphöra. 30 % på allt inklusive redan nedsatta varor och vi hittade både korg och julgran där. Nu är vi hemma igen, jag är supertrött och det känns som om jag klättrat upp för mount everest, men nöjd med att ha fått komma ut och se lite folk... Jag har precis krupit ner under täcket med ett par nyinköpta julmagasin och känner mig alldeles tillfreds att vara just här...

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...