fredag 24 oktober 2014

Fredagens Fantastic Five

Ja, den här kategorin är ju inte särskilt regelbunden utan dyker upp när lusten och tiden finns. Som idag. Fem favoriter i rad:



Den här boken skulle gärna få finnas i min bokhylla, eller ännu hellre som en vacker pärla på soffbordet. Duktiga Kristina Wängberg-Eriksson skriver om Josef Frank och hans roll som möbelformgivare. Och omslaget känns klasiskt Frank...  Finns bl.a. hos Adlibris



Har sett i bloggarna att Lagerhaus har fått in sina populära guldfärgade bestick igen! Fina att duka med till både till fest och vardag, tänk er dessa på julbordet! För 449 sek får du 16 delar. Kan dock tänka mig att en del loppisfyndar och målar om. Hursom är det en kul detalj som ju varit slut ett tag hos Lagerhaus men nu finns på plats. Kan inte förneka att det känns lockande...:)




 Från bord till gran: nu har många butiker börjat släppa sitt julsortiment, och jag som varje år samlar på mig några fina "barninspirerade" kulor till Max vänder mig genast till Åhlens som alltid har så mycket fint. När jag var där i helgen fanns inte "Rudolf" på plats ännu, men kanske nu? Fler kulor som passar både små och stora ser ni här.
ps:
För den som bor nära Göteborg så har Allum förresten extraöppet fram till 22.00 på torsdag nästa vecka och bjuder då på många fina erbjudanden i sina butiker. 




Jag gillar H&Ms julsortiment med de softa färgerna som man ju faktiskt kan ha även en tid efter jul. Förra året köpte jag ett par kuddar som jag ser fram emot att dekorera soffan med även i år, och så har jag klickat hem den ljusa kudden på bilden ovan. Priset är på rimliga 99;- och om man vill ha en röd tråd igenom inredningen så finns det både dukar och servetter i samma färger. H&M alltså.



Och så avslutar vi med ett riktigt "kinderägg"; ni vet det där med 3 i 1. Moltaz designshop har nämligen  extra aktiviteter runt jul. Den officiella julmarknaden hålls den 1/11 i butiken i Henån/Orust, med inredning/design, dj som spelar, invigning av julrummet, håller tävlingar, bjussar på pepparkakor, med mera. Man kan också anmäla sig till en specialkväll för killar/tjejer där det bjuds på tilltugg och shopping, ja killarna kan till och med använda sig av personal shopper under kvällen. (jag skulle egentligen vilja döma ut idén som sexistisk, men faktum är att jag själv har en sambo som avskyr julshopping och helst rycker till sig första bästa grej...)

Dessutom berättar hemsidan; "Vi har också "Julklappssäcken" i butiken, där du kan skänka en julklapp till ett eller flera barn som kan behöva få en julklapp i år. Det är främst till kvinnojourer, ensamkommande flyktingbarn samt barnsjukhus. Märk julklappen med han, hon eller hen, samt ålder. Insamlingen pågår mellan den 1 november till den 13 december" 

Jättebra idé tycker jag!! Vi brukar lägga en klapp i Gothia Tower varje år till något barn som behöver en julklapp (kommer att påminna er längre fram!) men det behövs med all säkerhet fler eldsjälar och jag tycker att det känns bra att veta att t.ex. även barn som bor på kvinnojourer får en klapp! Om allt som sker kan du läsa på Moltazdesigns julsida.

Nu önskar jag er en riktigt  fin helg! Vi har långledigt och funderar som bäst på vad som ska hittas på:) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...