torsdag 20 februari 2014

Ernst Kirchteiger design

Bilder: ABE DESIGN

När jag var liten hade vi en tavla på väggen i vardagsrummet. Den föreställde en spåkvinna/häxa någonting, och jag minns hur jag brukade titta på den med stora ögon. Den var fängslande och min absoluta favorit bland de tavlor vi hade hemma. Ja såpass att jag faktiskt tog med den när jag flyttade hemifrån. Konstnären var inte speciellt känd, min mamma köpte tavlan när han på 70- talet hade en utställning i Folkets hus i vårt lilla samhälle. Han jobbade senare på Ikea och varje gång vi var där och passerade namnen på personalen så pekade mamma och sa "titta, det är han som målade den där tavlan!". Att han helt plötsligt skulle dyka upp i tv och bli känd i hela landet hade vi dock inte räknat med. Barfota dessutom:) Numera räcker det med att säga hans förnamn så vet alla vem man menar, och det verkar som om man antingen är med honom eller emot honom. Ingen är neutral:)

När jag var på Nice i Örebro nyligen såg jag en del produkter jag inte sett tidigare ur Ernsts sortiment. Framför allt uppskattar jag att man kan kombinera några av dem, som bordstabletten i galvaniserad plåt och ljusstumparna i olika höjder, så bra det blev! När man inte sitter till bords går det perfekt att använda ljusstumparna till annat också, som att placera  dem i ett ljustråg. Det är nämligen magneter under dem som så fiffigt gör att man lätt sätter dem där man vill. Inne i butiken hade de dukat upp så snyggt och jag blev faktiskt riktigt inspirerad, för det såg så läckert ut med ett ljus vid varje tallrik. Det syns tyvärr inte jättebra på bilderna, men jag kan lova att det var fint i verkligheten! Dessutom gillade jag de gråa servetterna med citat av Ernst himself, ångrar att jag inte köpte ett paket och dukade med vid lämpligt tillfälle. 

Och nu har jag precis lärt mig att det finns en specialbutik minsann, en Ernstbutik.  Den enda i landet som enbart säljer hans produkter tydligen. Den ligger i Väse, mellan Karlstad och Kristinehamn, för den som har vägarna förbi. Deras hemsida: ABE Design



3 kommentarer:

  1. Vilken härlig historia! Visst gör Ernst fina saker, jag blev riktigt sugen på tabletterna ;)
    Kramen!

    SvaraRadera
  2. Men så härligt med tavlan. Har du den kvar? Jag är nog både för och emot Ernst. Jag gillar hans återbruk tänk och många av hans smarta lösningar. Men ibland blir han bara lite för mycket (du vet lite för perfekt, för god, för snäll, för unik) Men det är inte honom som person jag tycker blir för mycket utan snarare så som han framställs i medier. För jag förmodar att även Ernst har en dålig dag;)

    Önskar dig en fin helg
    Kram
    Annie

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...