söndag 9 februari 2014

Fantastic Five

Sista dagen på en vecka som gick rekordsnabbt. Valpkurs för hussen, matten och Nemi och jag ska verkligen försöka minnas hur kallt det var sist och ha på mig tjocka ullstrumpor i skorna. Där fick jag för att jag övergav Moon bootsen för Sorel... Oh well, nu kör vi en F.F och säger hej då till vecka 6!


Den allra bästa shoppingen är den som gynnar någon som verkligen behöver det. Därför berättar jag mer än gärna om Rädda barnens designshop för den som eventuellt missat. Där hittar man diverse sköningar som Hay, Afroart, Busnel med flera, som låter en stor del av de intjänade pengarna gå till Rb. Här är det Emma Elwin som gjort ett porträtt av den egna hunden Stella, dessutom dressad i ett plagg ur en annan Stellas (McCartneys) kollektion. Emma Elwin är stylist och driver också bloggen Emsedge via Elle som jag läste tidigare, men tappat bort längst vägen. Hon har en stil som tilltalar mig och hennes illustrationer, som ibland visas på bloggen, är väldigt fina så det var roligt att se bidraget som hon kallar för Stella in Stella.


Nya Elle Decoration har nu kommit ut i handeln. Det stora reportaget om Nina Persson och hennes hem var otroligt hypat i förväg, men det som fångade mitt intresse var ett alldeles nästgårds, i Göteborg. Där bor Sofie Hellsing, en av ägarna till Artilleriet, butiken som ingen med inredningsintresse lär ha missat. Kul att läsa om hur allting startade, tanken bakom produkterna och såklart att få se bilder från Sofies eget hem. Att det ligger i mysiga stadsdelen Kungsladugård gör ju inte saken sämre.


Det här underlägget från Skultuna verkar ha tagit över efter Svenskt tenns Bless this home som ett tag verkade finnas "överallt".  Land's End av Objecthood för Skultuna har jag nu sett i tre olika magasin och nu börjar även bloggarna plocka upp den. Jag förstår varför. 598 kronor kostar en sådan fining.


En blogg jag regelbundet följer är Våra skitungar, en underbar berättelse om svenska Emmas liv i Uganda där hon driver ett hem för tonårspojkar så att de får möjlighet till en bra framtid. Emma är en fantastisk förebild som visar att vi människor kan mycket mer än vi ger oss själva cred för. Genom Emma har jag också vid några tillfällen halkat in på bloggen Eddie och barnen på Bristol Academy. Två svenska kvinnor lägger ner sin själ för att driva en skola i Uganda och på det sättet ge alla barn möjligheten till en utbildning. Nu har en tjej som heter Linnea börjat pärla armband som sedan säljs för en hundralapp och där pengarna går oavkortat till skolan. Detta har spridit sig på bloggarna som ringar på vattnet och är ett enkelt sätt för oss alla att hjälpa till. För att köpa ett armband, läs här.

För mig är det självklart att skänka pengar till välgörenhet, det gör jag varje månad. När jag haft riktigt ont om pengar har jag istället försökt bidra med min tid. Jag skulle helt enkelt inte ha samvete att inte göra något, och om man nu är skeptisk mot de stora organisationerna och undrar om pengarna verkligen kommer dit de ska (ett argument en del människor använder för att slippa engagera sig har jag märkt...) så är det väl utmärkt att stödja såhär direkt som man gör till både Emma och Eddie och barnen.


... Och eftersom Alla hjärtans dag is coming up alldeles snart så avslutar vi med kärleksfull choklad. Kul idé att pimpa en vanlig Marabou eller Geisha med lite hjärtan till ens hjärta. Love vs Design bjussar på extra fint omslagspapper att slå in valfri kaka i, det finner du här. 




4 kommentarer:

  1. Jag försöker också bidra så mycket jag kan på alla sätt och vis. Och att göra som du, just med det här inlägget är ju ett sätt att sprida och uppmärksamma arbetet. Det är trots allt inte alltid man har råd att skänka pengar eller köpa saker. Men att sprida budskapet får ringar-på-vatten-effekt och det är guld värt.

    SvaraRadera
  2. Fina tips! Och så kloka ord! Att vi på olika sätt kan försöka vara med och bidra! Med tid, uppmärksamhet och gåvor.
    Var förresten på Ikea i Karlstad och tänkte då på dig för här fanns en hel del av Bråkig kvar så hit skulle då åkt ;)
    Kram Diana

    SvaraRadera
  3. Fina fem! Det är otroligt vilken kraft det finns i bloggar och möjligheten att sprida goda budskap! Underbart!
    Kram!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...