måndag 29 oktober 2012

Har börjat greja med paketkalendern...

Har hängt upp vår tomtekompis för att lättare kunna sätta upp paketen. Lyckligtvis har Max inte alls fattat att det är något särskilt med det:) Tomten kommer från Maileg.

Som ni ser så har jag börjat slå in paketen till årets julkalender. Ja det är första året som Max får en julkalender alls förresten. Jag hade egentligen tänkt köra med adventspaket istället men han är nog lite för liten. Söndagar betyder ingenting för honom, det skulle kunna vara imorgon eller nästa år. Därför får han ett paket om dagen så blir det en rolig rutin:)

Jag har bett svärmor, mamma och syster om lite hjälp eftersom det är svårt att komma på så många små presenter; hittills är det några bilar, pixiböcker, magneter med muminfamiljen, en film, en bok... Godis blir det bara på lördagar, då får han en tablettask eller en chokladbit är det tänkt. Springer spanielmatten var här i morse och hon berättade att när hennes barn var små så fick de en legobit om dagen som sedan bildade något större som de kunde bygga ihop på julafton. Det var ju smart, då blir det lite spännande att samla, men jag tror att Max är för liten även för det. På söndagarna har vi gjort så att han får en film eller något annat som han kan roa sig lite med, på vardagarna kommer han att öppna innan dagis så då får det bli något som är lite "enklare" så att säga.

Jag ska erkänna att jag har dille på paketkalendrar. Har säkert fem-sex stycken i min samling. Mycket välbehövligt med tanke på att vi har ETT barn:-) Jag tycker faktiskt att de är så himla fina och har dem gärna uppe som prydnad. De ska gärna vara ganska enkla i modellen, favoriten är från Serholt. Innan vi fick barn så fick Peter en varje år, fast lite enklare då med en godisbit fastsatt i kalendern, och så var det ju inte en tomtevariant heller:) Jag har lovat honom att han kan få en i år med om han vill... Tycker att jag borde komma högt upp på julklappslistan med det erbjudandet, eller vad säger ni?:-)

Ja julen är min grej och jag tycker att det är underbart att butikerna börjat få in sina dekorationer för i år! Jag vill verkligen att Max ska få sådana där drömjular som alla barn borde få uppleva, men samtidigt så håller jag inte med om det där att julen skulle vara barnens högtid. Julen är ALLAS högtid och något vi borde värna om! Visst kan det vara mysigt att få klura ut bra klappar men när jag tänker på julen så tänker jag främst på härliga färger, värme, ljus och en tid att få umgås med sina nära vänner och släktingar. Oavsett ålder så önskar jag att ingen behövde vara ensam och att alla får känna sig välkomna i gemenskapen!

Själv har jag så smått börjat fundera lite på årets glöggmingel och i vilken form den ska bli i år. Än så länge har jag bara kommit till tankar om inbjudningskorten...Och så skulle jag gärna vilja måla om köket så att det passar bättre ihop med färgerna jag tänkt mig, men jag misstänker att Peter tycker att det är att ta i:-P

Har ni fått några julfeelings ännu?:-)



2 kommentarer:

  1. Åh, paketkalendrar! Jag älskar dem. Jag är uppvuxen med paketkalendrar och har gjort sådana till mina tre barn alla jular! Mysigt!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul med fler paketkalenderivrare!:) Kramkram!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...