torsdag 6 december 2012

Det lackar mot jul...

För att få till en liten förändring varje årstid så byts orden i bokstavsbannern ut lite då och då. Nu har det blivit dags att ändra från "autumn leaves" till något som passar bättre just den här tiden på året. Den här gången fick det bli "Xmas wishes".

Under de dagar jag låg på sjukhuset så låg jag och funderade på vad det är med julen som får mig att gå bananas varje år. Det skulle kunna vara lätt att "skylla" på Max och visst, sedan han kom så känns det än viktigare att göra det så fint som möjligt. Men trots att jularna knappast var några bullerbyvarianter när jag växte upp så längtar jag som vuxen efter julen. Jag tror att det är för att vi i det här landet har så få högtider som vi verkligen firar varje år. Jag gillar att det är rutin på det och att man gör ungefär samma sak hela tiden. Jag älskar alla ljus och allt glitter och jag tycker alltid att vardagarna är alldeles för många. Det är så sällan man kan gå all-in och verkligen göra iordning hemma, omge sig med både gamla och alldeles nya traditioner och försöka föra glädjen vidare.

Sedan är folk mer givmilda runt jul. Ja, i sinnet alltså. Man pratar mycket om de som sitter ensamma och det skär i mitt hjärta när jag tänker på det. Fast man ska ju också tänka på att de människor som är ensamma på jul antagligen är ganska ensamma även resten av året. Och det är lika viktigt att minnas det då. Men ja, det blir väl kanske än mer påtagligt under en sådan högtid. Jag önskar så att jag någon jul får möjlighet att hjälpa till lite bättre och göra en insats för dem som inte är lika lyckligt lottade som jag är. Men trots det tycker jag ändå att det känns som om människor öppnar sitt hjärta en aning mer den här tiden på året. Som julklappsinsamlingen till barnen till exempel. Hade den hållts i februari så tror jag resultatet hade varit klenare. Nu är det som om en slags glädje sprider sig, man ropar "god jul" till folk man möter... ja det är en vänlig högtid. För de flesta. Och jag har ju turen att ha människor runt mig som jag får fira med. Runt jul brukar min släkt samlas och då är nästan alla med, något som inte händer så ofta nu när vi "barn" växt upp så att säga.

Jag ser i bloggarna att dekorationerna börjat synas. Även här hemma börjar det komma fram mer och mer julsaker... I år det visst granar som är min grej:)

Det här är bästa budgetfyndet! Dessa julgranar finns i ett par olika storlekar och de kostar inte mycket alls! Den här varianten fick jag för rimliga 40 kronor och den gör sig bra i vårt sovrum. Ni hittar dem på City cross.

...Och nu är vår lilla julgran klädd också! Jag önskar att vi snart ska bo så att vi får plats med en "ordentlig" men tills dess får vi glädja oss åt denna. Tanken är att den ska få vara i Max framtida rum så då var det absolut motiverat att släpa hem en plastgran i år:) Jag hittade förresten en kartong med små cupcakeskulor från Greengate. Det kunde jag givetvis inte motstå så nu hänger de i granen...


Och så en bit av slingan jag köpte på Granit i helgen. Där sätter jag upp små budskap som jag vill omsluta vår familj med. Det står bland annat "Kärlek" och "andra chanser" på några av dem...


Peter är alldeles tokig på mig och mina granar, men den här gillar jag massor. Den lyser så fint på bordet om kvällarna. Och apelsiner med nejlikor- det blir inte så mycket mer juligt än såhär, eller vad säger ni?:)

Och så har det kommit upp en julgran även på vår ytterdörr. Den här färgglada versionen kommer från Isaform.


Hur har ni det hemma? Är ni julälskare som fyller hela bostaden med röda tomtar eller tycker ni att det räcker med en glöggflaska för att det ska vara tillräckligt med jul?

2 kommentarer:

  1. Så skönt att du är hemma från sjukhuset! Och så fint du har pyntat med granarna! Jag blir också lite småtokig i adventstider och pyntar och pyntar...
    Men fy sjutton vad det är tråkigt när allt ska plockas bort.
    Ha det så gott!
    Kramar från Melodys mate

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja visst är det ursegt när man ska ta bort allt, då känns det så mörkt och långdraget med vinter... Så jag njuter så gott jag kan nu innan jul:) KRAM!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...