onsdag 29 maj 2013

Citronmarängpaj och frökenbesök

Man kan ju tro att vi inte gör annat än att bakar och fikar hemma hos oss, men i måndags när M:s förskolefröknar var här bjöd vi på citronmarängpaj. Jag är inte alls speciellt förtjust i bär/fruktpajer men den här är faktiskt god! Jag tror till och med att jag bakade den första gången jag bjöd hem sambon till mig. Visst är det väl så att många har en specialitet som de gör lite oftare och kanske framför allt när fantasin tryter och något ska bjudas på? Det här är i alla fall min "grej":)

Pedagogerna verkade nöjda och det var trevligt att sitta ner och prata en stund utan att det känns stressigt med ett gäng barn och kanske andra föräldrar som hämtar samtidigt. Jag fick frågan om det är vanligt att personalen gör hembesök och där kan jag ju egentligen bara svara för den Max går på. Här besöker de familjen strax innan barnet börjar så vi hade besök av fröken där någon gång innan höstterminen. Sedan slutade hon några månader senare och så har det inte blivit av att nästa pedagog kom hem till oss. Nu när Max snart ska byta till storbarnsgruppen så kom hans nya fröken hit tillsammans med en av dem han har just nu, hon är dessutom chef för förskolan.

Jag kan bli lite stressad över dylika tillfällen, är inte så bra på det där med att bara ta det som det kommer. Istället vill jag att det ska vara helt kliniskt rent, nytvättade fönster och fika som vida överglänser alla andras hembakta kakor. Jag sätter ribban rätt högt med andra ord... Dessutom hade jag noga instruerat sambon om var gästerna skulle placeras så att de tittade åt det minst stökiga hållet:-) En del människor är rätt avslappnade i förhållande till det mesta, men dit hör jag verkligen inte, har aldrig gjort. Snälla säg att det finns fler som jag därute?:-)

Här kommer receptet på pajen, den brukar bli uppskattad av både barn och vuxna. Den tar lite tid att göra men jag brukar förbereda både skal och fyllning i förväg och så strax innan den ska serveras lägger jag samman dessa och vispar ihop marängen och in i ugnen med pajen. Jag använder heller aldrig margarin när jag bakar utan alltid riktigt smör.

Citronmarängpaj: 

Pajdeg
3 dl vetemjöl
125 g smör
2 msk vatten
  
Fyllning
4 dl vatten
2 dl socker
1,25 dl maizena
1- 2 st citroner, pressad saft och rivet skal
4 äggulor
1 msk smör
Maräng
4 äggvitor
1½ dl socker
 
 Gör såhär:
Hacka samman ingredienserna till en deg. Kavla ut till en rund kaka och kläm ut i en pajform, 25 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen på 225 grader i ca 15 minuter. Låt pajskalet svalna.
 
Blanda vatten, socker, maizena och pressad citron i en gryta. Låt det koka upp under omrörning (med träslev), ta grytan från plattan och tillsätt gulorna, en och en. Låt sedan krämen få ett uppkok, tillsätt citronskal och smör och låt krämen svalna. 
Häll ner krämen i det svala pajskalet.

Vispa vitorna till ett hårt skum, vänd försiktigt i socker och bred marängen över citronkrämen. 
Ställ in pajen mitt i ugnen på 150 grader i ca 8 minuter så marängen får färg. Som vanligt får man ha koll på tiden eftersom alla ugnar funkar olika. Jag fick ha den inne i tolv minuter istället.
Servera lätt avsvalnad med kall grädde till.

8 kommentarer:

  1. Har aldrig hört att lärare gör hembesök! Vet att barnmorskan/distriktssköterskan gjorde hembesök när barnen var små! Men jag skulle nog också vilja ha kliniskt rent när det kommer sådant besök!Använder alltid riktigt smör, tycker margarin har för mycket tillsatser. Den såg god ut pajen!
    Kram Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det verkar visst inte vara så vanligt. Kanske skillnad i stora grupper, då blir det nog svårt att hinna kanske?:) Pajen ÄR god!:) Kram

      Radera
  2. Jag har heller aldrig hört om hembesök! Näe Wiggo skulle börja skolan fick dom gå dit med en fröken och hälsa på några gånger och nu när Noah ska börja är det bara inskolning som gäller..
    Citron är nog inget jag väljer om jag ska baka paj, blåbär eller rabarber kanske med litervis vanlijsås hehe...

    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag blev faktiskt förvånad första gången, alltså innan Max började dagis, då fröken ringde och frågade när det passade att hon kom. Blev lite nervös och undrade om hon skulle "inspektera", men det var faktiskt jättebra för sedan vid inskolningen nån vecka senare så hade ju både barn och föräldrar träffat henne! Kram!

      Radera
  3. Pajen ser ljuvligt god ut. Den ska jag testa att baka för att se om den smakar lika som den ser ut. Usch vad jobbigt med hembesök, jag skulle bli superstressad av nåt sånt ;)
    Men du verkar ju klara det galant.
    <3 Kram Anna <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tycker jag absolut du ska testa!! Den kallas egentligen för "Amerikansk citronpaj" har jag sett på några ställen och jag minns det från ungdomsböckerna jag läste att de åt citronmarängpaj. Kanske nåt att leta efter i USA?:) Kramkram

      Radera
  4. Den där pajen ser farligt god ut! Det blir nog till att pröva den nästa gång vi bakar. Håller med om att hembesök är stressande, jag vill också ha det perfekt men oftast har jag projekt liggande huller om buller... Då kamouflagestädar jag :)
    Kram Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja sista biten fick jag faktiskt slänga bort för jag kunde inte sluta äta:/ Kanongod! Haha, kamouflagestädar var ett bra ord ju, här kallar vi det för "katastrofstädning":) Kraaam

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...