tisdag 28 maj 2013

Flowers by Grow- ekologiska blommor i huvudstaden

Bilder lånade med tillstånd från Flowers by Grow
Finns det något häftigare än människor som satsar på att följa sina drömmar? Som har självförtroende nog att våga tro på sig själva och sin idé och som faktiskt också gör det många av oss drömmer om; blir egenföretagare inom något som de brinner för.... En av dessa är Caisa Littorin, vän till min syster, som tillsammans med sin kollega öppnade en blomsterbutik i Stockholm 2011. Inte vilken slags blombutik som helst dock, utan Sveriges första ekologiska.

 Flowers by Grow är namnet, och det har gått strålande för dem. Ja till och med så bra att det numera finns en Flowers by Grow även på Arlanda. På hemsidan skriver de: "En ekologisk blomma ger dig doften som du alltid har önskat få från en blomma, frisk och vårdande. Den odlas med kärlek och omsorg om miljön." Det står också  om varför det är viktigt att satsa på ett sådant sortiment: "När du köper FFP-märkta blommor får du som kund möjlighet att spåra din växt till dess ursprung. På så sätt kan du få reda på var blomma kommer ifrån, hur den odlats och hur förhållandena runt omkring är. Detta är ett sätt att garantera bra arbetsförhållanden i företagen, miljöomtanke och människohänsyn." Härligt tycker jag, kan vi på något vis hjälpa varandra så att vi kan få till schyssta arbetsförhållanden för alla på vår jord så är det värt så oerhört mycket!

Jag ställde ett par frågor till Caisa då jag var nyfiken på hur det kom sig att de satsat på det här konceptet, här är svaren:

Hur kom ni på idén? 
Caisa: Jag ville göra något annorlunda och började fundera på vad som saknades i blomsterbranschen. Miljötänket förstås! Blommor och omgivning runt plantager är otroligt utsatta för bekämpningsmedel och olika gifter. Där vill jag göra skillnad. Jag började då forska (i 9 månader) i hur jag skulle kunna hålla mitt sortiment miljövänligt och hittade tillslut några leverantörer som var villiga att också lägga ner sin själ i ämnet.

Har det varit svårt att nå ut till kunder och tycker de att konceptet är intressant?
Caisa: Kunder gillar absolut konceptet, vissa har synpunkter på  priserna för att de TROR att det är dyrare, men vi är faktiskt lika dyra/billiga som andra blomsterbutiker här i stan. Vi vill kunna erbjuda miljövänliga blommor och om det är någon prisskillnad så tar vi den smällen istället för att kunden ska betala extra.

Dock är det en väldigt tuff bransch eftersom man lever på högtider, samtidigt som högtiderna bara blir färre och mindre viktiga. Men då är det väldigt kul att ha något extra att komma med, som miljövänliga blommor.

Kika gärna in på hemsidan eller deras facebook för att få veta mer, och ni Stockholmare som läser här vet ju var ni ska köpa era blommor framöver..:) 



4 kommentarer:

  1. Hoppas verkligen att det fortsätter gå bra för dem. Jag fattar inte att någon inte tänkt tanken tidigare. Eller i alla fall inte vågat satsa på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag blev riktigt förvånad över att konceptet inte fanns! Men kul med två unga driftiga tjejer som satsar på det de älskar! Hoppas ryktet sprider sig så att ännu fler hittar dit

      Radera
  2. Önskar att det fanns något liknande i Göteborg. Vi satsar på ekologiskt i största möjliga utsträckning och vill gärna köpa ekologiska blommor också. Fast just nu plockar jag bara i trädgården. Det är en djungel där ute, men några guldkorn finns det :)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja att plocka i egen trädgård är väl inte det sämsta:) Håller med om att det borde komma hit också! Kram!!!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...