söndag 27 november 2011

Första ljuset tänt..



Årets adventljusstake blev till fyra. Jag hittade dessa på Village för en tid sedan och tyckte att de var fina och lite annorlunda så nu i veckan fick de flytta in i vårt fönster. Jag tror att tanken är att man ska ha värmeljus i men jag gillar kombinationen vitt och rött och så är det roligt att verkligen se att när det fjärde ljuset är tänt så är det alldeles snart jul...:) Idag har jag haft en riktig sovmorgon medan sambon och sonen varit hos en av sambons kollegor i räddningstjänsten och hjälpt till med deras nya hus och elen där. Det är julskyltning här i lilla staden och det kan nog vara riktigt mysigt då butikerna avtäcker sina skyltfönster och har olika "happenings". Tyvärr inbjuder knappast regnet till varken julstämning eller utevistelse så vi får väl se hur det blir...

Igår var vi på julbasaren som Waldorfskolan ordnade. Det ligger ju i deras natur att låta barnen skapa och vara delaktiga och det var kul att märka att vi faktiskt kände en del av de som var där. Det var loppis, hantverksstuga där man fick prova på att dreja, stöpa ljus med mera, café för att samla ihop pengar till nians klassresa, restaurang som åttorna höll i, fiskdamm, korvgrillning, ekologisk handelsbod, hästridning... ja varje klass hade alltså sitt eget område som de ansvarade för. Roligt att få ta del av mer inom waldorfsfären som vi ju faktiskt valt att placera vår son i. Det känns som vi har hamnat rätt, jag gillar verkligen den omsorg som finns där. De arbetar ju mycket med årstider och med naturens gång, man har vårfester, lyktfester och annat för att barnen verkligen ska få uppleva årets skiftningar och julbasaren är en tradition som återkommer varje år.



En riktigt välgjord trähäst!


Vi tog några lotter och vann en valfri blomma, det fick bli en hyacintlök som jag stoppat ner i en tomtekruka tills jag kommer på något bättre, och så blev det en bok som heter Hemliga kompisar och var en riktigt härlig bok, kanske för någon som går i första klass! Jättesöt! Dessutom handlade vi lite i handelsboden, bland annat enbärsmust som smakade helt okej.


Nu är det sovdags för lillemannen här och så får vi se om det blir en tur ner till centrum sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...