lördag 13 juli 2013

Jordgubbssmoothie på Selmas vis

Det här receptet måste ni bara prova! Bästa!
Dagen började med en smoothie på färska jordgubbar. Sååå gott! Och underbart med en kyld dryck i värmen... Nu äter Max bra men under en väldigt lång tid var det hur svårt som helst att få i honom annat än små smulor. Då funkade smoothies bra för det var enkelt att dricka och han gillade det.
Jag älskar smoothies och improviserar för det mesta hej vilt. Ibland blir det supergott, andra gånger mer tveksamt. Ofta blir det någonting med mango och banan i för de smakerna "gifter sig" så bra med varandra. Men nu när det finns färska bär att tillgå så vill man ju gärna använda dem. Den här jordgubbsvarianten svängde jag ihop tidigare i veckan för första gången och den blev genast en favorit i familjen så den lär det bli många av i framtiden. Jättebra mellanmål såhär på sommaren när man inte orkar äta så mycket.

 Smoothie á la Selma

Du behöver:
Milda yoghurt med jordgubbssmak (jag använde Arlas)
Färska jordgubbar
Banan
Lättmjölk.

Jag brukar aldrig ha några fasta mått utan testar mig fram, men jag har svårt att dricka om det blir för "tjockt" så jag brukar köra 2/3-delar yoghurt och 1/3 mjölk någonting. Per person kan man tänka sig 1 dl yoghurt och en halv dl mjölk ungefär. En banan räckte till fyra glas, men ta gärna mer om du vill ha den smaken mer framträdande. Jordgubbarna däremot snålade jag inte med alls utan ju fler desto bättre. 
Mixa ihop
Toppa gärna med skivad jordgubb, servera kall.

Njut!:)


6 kommentarer:

  1. Mums så gott. Det får nog testas en dag:)

    SvaraRadera
  2. Smoothies är fint som snus:) Jag gör ju mina med soyayoghurt, men det går bra det med.

    Käraste Tanja, så lycklig jag blev över din glädje över mitt brev! Vi blev ju så glada över din present:)

    Hoppas SÅ att vi kan ses i sommar!
    Många kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det ja, visst tålde du inte "vanlig" yoghurt?

      Så söt han är lille V! Vi har allt tittat på bilden flera gånger jag och Max och pratat om lille bebisen:)

      Mail kommer! Kram!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...