söndag 18 maj 2014

En riktig Göteborgspärla! Skansen Kronan restaurant


Tyyypiskt nog så åkte jag ifrån kameran så jag fick låna några bilder från Skansen Kronas webbplats/facebooksida. En mäktig vy över stan som man såg extra bra från våningen över restaurangen där det fanns en liten utsiktsplats att kliva ut på.
Idag har vi besökt en riktig pärla här i Götlaborg. Det var mina svärföräldrar som bjöd ut oss och P:s bror med familj på söndagsmiddag på Skansen Kronan. Det är ett populärt utflyktsställe då det har en sådan fin utsikt över stan och många satt ute i gräset och myste i det fina vädret. 

Inne på restaurangen hade ingen av oss varit tidigare, men vilken fantastisk miljö! De hade verkligen bevarat den gamla byggnadens charm, samtidigt som det var lätt att föreställa sig att det en gång i tiden varit både fängelse och försvarsanläggning. I varje fönster stod en kanon, vilket barnen givetvis tyckte var väldigt spännande:) På våningen ovanför restaurangen är det festlokal och utställning och ni skulle sett utsikten därifrån alltså:) Många använder tydligen Skansen Kronan som vigsel och bröllopsplats och det kan jag verkligen förstå för det var en magnifik miljö på alla sätt. 

Vi åt alltså det som kallades för söndagsstek, med toast skagen som förrätt och sedan en buffé med lamm och kyckling, för att till sist avsluta med kaffe och paj till dessert. Jag som konstant vägrat äta lamm sedan min tid på Nya Zeeland där de i stort sett bara åt just lamm, tyckte faktiskt att det var helt okej. Men maten var väl annars inte den stora behållningen, jag hade lätt kunnat sätta mig i den tjusiga baren och ta en drink och sippat på bara för att få vara i det vackra tornet. De hade tänt ljus som brann runt om i det stora rummet och det var riktigt mysigt. Tänk att vara där på kvällen då det är mörkt...:) Inte speciellt handikappvänligt dock, branta och smala trappor som vindlade mellan våningarna, men med medicin och mycket vilja så...:) Är ni i Gbg och har möjlighet så är Skansen Kronan definitivt värt ett besök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...