fredag 16 maj 2014

Late update

En "liten" tjej som tyvärr blivit lite bortprioriterad i veckan då matte och husse haft fullt upp, men hon har klarat det bra! Åtta och en halv månad gammal nu.

Det blir sen uppdatering ikväll, men den blir åtminstone av:) Just nu är jag hopplös på att blogga och hopplös på att kommentera hos er. Jag och Nemi hänger i soffan medan killarna slocknat inne i sovrummet. Stackars Maxen har fått en allergisk reaktion och varit hos doktorn nu på kvällen. Det började egentligen mitt på dagen med att hans ansikte blev rött med utslag som såg hemska ut. Sedan spred det sig över hela kroppen och han fick klåda. Hans icke allergiska föräldrar har ju noll erfarenhet så vi ringde sjukvårdsupplysningen som hänvisade till jourvårdcentralen där han fick medicin, Men han har haft det jobbigt ikväll stackarn, även om han verkligen inte gnäller. Oklart vad det var som orsakade reaktionen, men vi var inne i stan på förmiddagen och passade då på att ta en glass så eventuellt är det väl det?

 Såå skönt att slippa åka in till Östras barnakut den här gången i alla fall, där blir man sittandes i timmar varje gång, det är helt galet. Vi har en rätt solidarisk vård här i landet eftersom alla har råd att söka hjälp, men dessa väntetider som blir, och speciellt för små barn, är inte rimliga. Även jag har varit på sjukhuset idag, ännu en gång på ögonakuten för att se om jag äntligen kunde få träffa en läkare. Blev lite missmodig då jag kom dit ungefär tre minuter efter de öppnade och väntrummet redan var fullt. Nu kom jag in snabbt, efter en och en halv timme (ja, "snabbt" är i jämförelse med onsdagens fem då jag inte ens hann till läkaren alls innan jag behövde gå...). Det gick lättare idag eftersom jag redan blivit undersökt av sköterska och kunde komma direkt till doktorn, men det är ändå ett märkligt system.

Tydligen måste i stort sett alla komma via en remiss och det är därför man får en tid, men om man fick höra att man skulle vara där klockan 10 och sedan vid fyra inte kommit in till läkaren utan fortfarande väntar trots att man borde vara på jobb/skola så fattar jag att man blir lite sur... Speciellt när det visar sig att fem andra också har fått den tiden och det finns EN läkare på plats. Stackars sköterskorna fick hantera mer än en irriterad patient hörde jag när jag satt där... Nu är jag botad och ögat mår bra, tack och lov, den här traditionen av att åka på ögonåkommor en  gång om året var inget vidare.


Förutom att utnyttja sjukvården så har vi haft trevligt lunchbesök då Frank kom förbi med sin mamma och pappa. Senare på kvällen kom också min bror en stund, han har nämligen jobbat härnere den här veckan och inatt sov han hos oss. Nu har han åkt hem till Värmland och Caroline och lilla vovven Pixie, men han var här och lekte lite med Max till lillemannens stora glädje. Nu sover han och jag hoppas han får göra det hela natten och att det är bättre imorgon. Han ser verkligen hemsk ut med dessa stora utslag som täcker kroppen.

1 kommentar:

  1. Usch då! A fick en reaktion igår... Började på dagen och det såg ut sin om hon ramlat i ett snår med brännässlor. Blev värre och både igårkväll och inatt har hon haft det jobbigt. Alvedon, badda, smörja med svalkande salva, trösta, lyssna och krama. Hoppas lilla M blir bättre nu. A är mycket bättre idag, det "gick" tydligen nässelutslag nu och enligt förskolan kunde det bero på pollen. Stor kraam

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...