tisdag 14 april 2015

Bok- och filmtips




Tunga regnmoln syns över vår lilla stad just nu, men det passar inte helt dåligt då jag ändå behöver vara inomhus idag. Tänkte frångå temat inredning och istället tipsa om en bok och en film som båda är väldigt starka. 

Filmen Il y a longtemps que je t'aime (på svenska: Jag har älskat dig så länge) har jag velat se i flera år nu eftersom duktiga Kristin Scott Thomas gör en av huvudrollerna, och när jag såg att den finns tillgänglig på svt play så blev det äntligen av. Minns så väl under skolåren då vi fick titta på franska filmer på (fransk-)lektionerna och hur jag hade svårt att förstå tjusningen även om många av filmerna har gripande storylines. Kanske är det åldern som gör det, för jag blev väldigt förtjust i den här filmen.

Den handlar om Juliette som efter femton år i fängelse blir kommer ut till en frihet och en värld som hon inte mött på så länge. Hon får ett hem hos systern Lea och hennes familj, och som tittare får vi först veta vad anledningen till fängelsestraffet var, och sedan, med tiden, även varför. Den lågmälda historien avslöjar hur komplexa vi människor är, och hur långt vi kan gå för att skydda våra nära. Fantastiska rollprestationer av K. Scott Thomas och Elsa Sylberstein som spelar Lea. Den finns på svt play ett litet tag till.

Den bok jag vill uppmana er att läsa är Malin Sävstams Kärleken är starkare än döden. Hon skrev När livet stannar och har också i många intervjuer berättat om sitt liv. Malin och hennes familj var nere i Thailand under julhelgen 2004 då tsunamin kom, och Malin och äldste sonen Axel var de enda två av fem familjemedlemmar som kom hem igen...

Som ni förstår var det en inte helt lättläst bok, jag grät floder. Men samtidigt så andas boken så mycket framtidstro och berättelsen om kärleken, både till dem hon förlorat, till nya mannen i sitt liv, och till sonen som hon de första åren inte klarade av att vara en bra mamma till, är så stark att den nog alltid kommer att finnas med mig. Författaren har verkligen varit i helvetet och vänt, och hon berättar så öppet om alla "förbjudna" känslor och all sorg, samtidigt som hon längst vägen också lärt sig att ta vara på de små ljusglimtarna i livet. Jag har "följt" Malin Sävstam i många år nu, och hört och läst intervjuer med henne, och jag vet också att hon fått utstå en del kritik, för de val hon gjort, vilket hon berättar om i boken. Hon har också helt ändrat inriktning på sitt liv från trebarnsmamma och chef på ett vibrerande mediaföretag till yogalärare och mamma till en numera vuxen son. Boken kanske låter tung, men den är så vacker att jag verkligen vill uppmana er att läsa den. 

Fin tisdag till er!

2 kommentarer:

  1. Jag såg en dokumentär om några familjer från Thailand och det var verkligen gripande. Även om det kan vara jobbigt att läsa så kan det också ge mycket som du säger.

    Kram Malin
    ps. Förstår om du inte har orken. Visste inte att du var dålig. Jag kommer hit ändå för jag gillar att läsa din blogg :-). Skickar lite extra värme och styrka!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...