måndag 6 januari 2014

Jul 2013


 


Jag är inte van vid att man köper en gran, det har vi aldrig gjort. Mina föräldrar äger ju en del skog, och även min farbror är skogsägare så det faller sig liksom naturligt att hämta där. I år lyckades pappa över förväntan tycker jag, den var stor och tät, precis som den ska vara:)
Alltså, ni får stå ut med att detblir lite rörigt med inläggen nu, men jag vill komma ihåg för egen del hur julen var så då får det bli en juluppdatering efter nyår. Jag blev ju som sagt sjuk, men lyckligtvis höll jag mig på benen över själva juldagarna.

Vi åkte upp till mina föräldrar i Värmland på annandagens förmiddag och väl där möttes vi av farmor/gammelfarmor och bror och hans sambo. Och så två stycken hundar som inte träffats tidigare, det var rena vilda västern här ett tag då de var så nyfikna på varandra samtidigt som dvärgpinchern Pixie skrek i högan sky när hon tyckte att vilddjuret/dinosauriestora Nemi kom för nära:) Vi käkade julmat (japp, jag fick mina favoriter) och lutfisk som jag älskar!

När det mörknat ute så fick vi minsann besök av en snubbe till! Det var tomten själv som tagit renarna hit för att dela ut klappar till Max. Vi tyckte alla att det var riktigt spännande, ja alla utom morfar då som oturligt nog var tvungen att uträtta ett ärende strax innan tomten kom. Tomten tyckte nog att han var ganska oigenkännlig där han stod på altanen och berättade att han rest långt...Max lyssnade storögt men sedan vände han sig om och sa till oss att "min morfar är utklädd till tomte?!" Haha, ja det är inte lätt att lura honom tydligen:)

I fredags började jag frysa och få feber och förkylningen var ett faktum. I lördags mådde jag lite bätttre och på kvällen så  kom några släktingar hem till mor och far, och vi åt kalkon som har blivit lite av en tradition att göra vid jul, och så den goda pepparkaksdesserten. Vi satte oss sedan framför brasan och spelade TriBond, ett av mina favoriter. Har ni provat det? Annars så gör det, det är kul och man kör i par också, bara det är extra roligt. Jag älskar att spela sällskapsspel, det hör julen till tycker jag. Ja jag skulle gärna spela det även annars, men tyvärr är det inte alla som delar min passion.

 Tyvärr blev jag sedan jättedålig på natten och orkade ingenting.  Låg mest på soffan och frossade resten av tiden vi var kvar. De planerade besöken hos vänner fick ställas in hos en familj och så åkte Max och P för att hälsa på Max gudmor med familj och lämna klappar till dem. Ja jul blev det den här gången också, men jag gillar helt klart tiden före allra bäst!





3 kommentarer:

  1. Kul att läsa lite om er jul. Hoppas du känner dig mycket bättre nu vännen :) KRAM ANNA

    SvaraRadera
  2. Härliga julbilder. Jag gillar den lilla porslinstomten....:-)

    SvaraRadera
  3. Vad tråkigt att du blev sjuk mitt under julen. Gillar bilderna.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...