söndag 5 oktober 2014

Fantastic Five

Så bidde det då söndag igen, och helt plötsligt fick jag lust att upprepa mig med en fem i rad även denna helg, mina favoriter just nu. Varsågoda: 


Det stora projektet för oss i höst blir badrummet på entréplan. Om jag fått drömma så  hade vi tagit in folk som fixat rubbet (vi har ju redan renoverat ett hus och det har jag inte hämtat mig från än, trots att det nu är hyfsat exakt fyra år sedan vi lämnade nämnda hus...), men tyvärr så kostar det ju sina slantar så det mesta lär sambon få göra själv. Själv satsar jag på finliret i slutet så att säga, insuper inspiration från alla håll. Feng shui är så himla intressant tycker jag, och när experten/konsulten Jannice på AddSimplicity nyligen vigde ett helt inlägg åt just badrum och vad man ska tänka på när det t.ex. kommer till förvaring, ja då sög jag givetvis i mig. Här hittar du det inlägget.



Alltså, Kristina Starks Botan är ingen nyhet direkt, den blev i januari utsedd till Formex formidable och har fått en del uppmärksamhet, men det är först nu som jag verkligen tittat på den live (kannan alltså, den finns som vas också som ni ser), och jag drabbades av en försiktig förälskelse. Bilderna var mest en axelryckning för mig, men när jag såg den sådär mitt framför mig så blev det liksom annorlunda. Jag har mest troligt passerat den tidigare, men inte lagt märke till den helt enkelt. Tänk vilka julklappstips min släkt får när de kikar in här:-) 



Ibland smyger det sig in något boktips här, och idag är det dags igen. Herrarna Rosenfeldt och Hjorth är kända manusförfattare med många av mina favoriter på sitt cv, och de lyckas också väl med att skriva böcker. Mycket väl till och med! Just den här, Den stumma flickan, som jag precis läst ut, är helt klart den bästa hittills, men de tidigare tre är också läsvärda, samt högst relevanta för att verkligen förstå storyn. Att det hela denna gång dessutom utspelar sig i mitt älskade Värmland gör mig inte mindre exalterad... Psykologen Sebastian Bergman och teamet på riksmord har fullt upp med klurigheter att lösa, och man får följa med dem både privat och i sina yrkesroller. De här böckerna är helt klart bland det absolut bästa som finns i kategorin svenska deckare, och "Den stumma flickan" nog en av de bästa deckare jag öht läst. Inte för att konkurransen är "mördande" (hohoho), men ändå. Läs! 



Ja, eftersom jag är jag så önskar jag mig såklart hett en tax om jag finge välja fritt i Kaj Bojesens sortiment, men jag är också, som den bibliotekarie/ordnörd jag är, såld på de fina bokstäverna som är en nyhet för hösten. En fin doppresent kanske?


Och sista för idag får bli en film i kategorin "lagom ytlig, skön chick flick" som jag såg tidigare i veckan. The wedding date är en söt historia om en kvinna som behöver en dejt till sin systers bröllop och för "enkelhetens skull" väljer en manlig eskort som förhoppningsvis ska göra exmannen svartsjuk. Förutsägbar? Javisst! Men ja, lite lagom hänga i soffan en söndag- stämning. Finns t.ex. på Netflix.

2 kommentarer:

  1. Såg den en kväll i Ecuador när hela resegruppen var helt slut. Helt fantastiskt iq befriande o skönt :)

    SvaraRadera
  2. Hej :) Vill också göra om badrummen, men får nog vänta. Men drömma kan jag ;) Kram och hoppas allt är bra....

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...