måndag 25 augusti 2014

Nu är det jul igen (eller kanske inte riktigt än, men...)


Nu kanske ni undrar om jag tappat det helt eller vad det handlar om, men jag har faktiskt idag börjat med lite "julshopping". Vill påminna er som liksom vi gärna anammar traditionen att välja pepparkakor från Göteborgs pepparkaksbageri att nu är det dags att beställa. Hur avlägset det än känns så är det nu man får passa på  om man vill ha några godingar vid jul. Och jag som annars är sådär lite halvförtjust i pepparkakor annars bara älskar dessa krispigheter. Så idag har jag lagt årets beställningar.

Dessutom har jag shoppat hem ett adventsljus från Tine K. Dessa har funnits i några år nu och jag tycker att de är så snygga så nu när Ellis corner kör fraktfritt (sista dagen idag!) så passar jag på. Med koden LINDABLOM får man 20 % på köpet så jag slog till när jag ändå var igång så att säga:) Men sen får det räcka för ett tag. Jag älskar i och för sig tiden innan jul då alla ljus lyser upp i mörkret och där dofter och smaker blandas. Men nu ska det först vara höst och allt vad det innebär. En sak jag verkligen saknar hemifrån är alla marknader som hålls om hösten i varenda by värd namnet i Värmland. Fast vi säger inte "marknader" utan "marken" (med betoning på första stavelsen) eller marten. Det är så mysigt att strosa runt bland alla stånden, kanske köpa lite godis, småprata med bekantingar... Härnere har jag aldrig upplevt samma sak, även om det finns marknader här också. Men kanske är det för nära till Götet, behovet av en marknad/samlingsplats finns nog inte på samma sätt här? I förra staden vi bodde i så hade de marknad ett par dagar om året, men då på fredagar vilket är helt idiotiskt eftersom de flesta människor jobbar då. När klockan blir eftermiddag och folk väl slutar så packas allting ihop. Så det kändes alltid som rätt avslagna tillställningar.

Just nu är det dock inte marknader som det funderas på i mina hemtrakter, det är snarare vattnet som är angeläget. Det är nämligen översvämningar i Kristinehamn med omnejd och än verkar det inte ha slutat regna. Nu får vädergudarna gärna rycka in!

Här i vår lilla stad fortsätter inskolningen för Max och idag känns det bättre. Det har varit kämpigt, och i fredags var det meningen att han skulle klara av en timme där själv mellan att jag gick och att hans pappa kom för att hämta, men det visade sig vara för optimistiskt för han storgrät när det närmade sig avsked så vi lade om planerna. Han är ju en försiktig och blyg kille och även om personalen gärna sett att vi körde med det som kallas för föräldraaktiv inskolning som då inneburit att han skulle gå där själv från och med idag så gick vi på magkänslan som säger att han behöver ha oss där även denna vecka. Det är en stor omställning mot att gå på den lilla waldorfförskolan han tidigare gick på, och den här sommaren har varit full av prövningar; först jag som var bortrest i flera veckor, vår hund som dog och all sorg runt det och så en flytt till en helt ny plats och en ny förskola, och det är stort för alla och extra mycket när man är fyra år och funderar mycket på saker och ting... Men idag var han gladare när han kom hem och bubblade på om allt han gjort. Så härligt att höra. Det värmer verkligen gott i mammans oroliga hjärta:)




1 kommentar:

  1. Ja du julen kommer fortare än man tror och det är bra att vara ute i tid.
    Men så sorgligt med Nemi hade missat det helt, blir ledsen för er skull.

    Massa kramar till dig och du om ni kommer till LoppisMarknaden lova att leta upp mig;)
    Annie

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...