onsdag 25 februari 2015

Bästa boktipset: Än finns det hopp



Här kommer det utlovade boktipset. Den här måste ni läsa:) Jag har alltid gillat Karins Walhberg stil, även om deckarna inte var sådär nagelbitande egentligen. Men nu verkar hon ha hittat sin nisch, för Än finns det hopp är definitivt en av de bättre böckerna som jag läste under det gångna året. 

Boken utspelar sig någonstans i Sverige och tar sin början 1953. Den kretsar runt patienter, läkare, sjuksystrar och andra som på något vis är kopplade till sjukhuset i staden. Polion härjar för fullt i landet och det får konsekvenser för många. Man blir snabbt engagerad i de öden man får följa; som den vackra läkarfrun Nancy, unga Gittan som blir gravid, och läkaren, den nyförlovade Carl.

 Wahlberg har dessutom ett mycket bra språk. Hon är själv läkare och det märks att hon besitter den kunskapen. Jag tycker att det är svårt att göra boken rättvisa, men den är riktigt bra och personporträtten är engagerande. Visst skär det i hjärtat ibland när man tänker på de små barnen som tvingades ligga på sjukhus i månader utan att få träffa sina föräldrar, och som kvinna av idag så suckar jag lite när jag läser om duktiga sjuksyrror som får ge upp sin karriär då barnen kommer, men det är samtidigt fascinerande att få dyka ner i en tidsepok som egentligen inte var för så orimligt längesen men ändå känns som en annan värld. Det här är den första i en serie, och till min glädje så kommer nästa bok, Livet går vidare, ut under nästa vecka. 

Jag tror att en anledning till att jag gillar den så är att författaren vågat lita på att boken håller. Jag jämför den t.ex. med Katerina Janouch böcker om Cecilia Lund som jag också gillar. Tyvärr verkar Janouch inte riktigt tro på sina huvudpersoner. I varje bok vävs en kriminalstory in, och ärligt talat är det ibland alltför osannolikt att allt ska drabba just Cecilia. För mig är det vardagen som är mest läsvärd, de relationer hon har med sin man, sina barn, etcetera. Jag har ofta önskat att Janouch uteslutit dessa, i mitt tycke onödiga, stycken och ägnat sig åt det hon gör bäst; beskriver den vardag som de flesta av oss lever i. Wahlberg behandlar sina karaktärer varsamt och det känns aldrig överdrivet. Klart läsvärd alltså! Än finns det hopp är med på årets bokrea. 

Gillar ni kriminalromaner så tipsar jag om två böcker som jag tidigare nämnt här på bloggen och som även de är med på rean: Svara om du hör mig av Ninni Schulman och Den stumma flickan av Hans Rosenfeldt och Mikael Hjort. Bra svenska deckare! 








1 kommentar:

  1. Tack för tipset! Jag är superdålig på att ta mig tiden att läa böcker men vill verkligen göra det, är ju så härligt att försvinna in böckernas värld.
    Kram Kristin

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...