måndag 9 februari 2015

Vinterhelg

Min härliga, underbara unge! Som är så lyhörd för stämningar, som blir ledsen när han ser någon annan som är ledsen, och glädjs med de som är glada. Killen som redan funderar massor på sitt femårskalas senare i vår, vilka som ska komma, hur det ska se ut.. Vår "Rain man" som redan som tvååring lärde sig ungefär alla bilmärken som finns, och som känner igen dem på långt avstånd (Som t.ex.; Tesla,Smart, MG, Aston Martin, märken jag inte visst fanns innan jag fick barn). Som nu snöat in på flaggor och kan peka ut länder som Ukrainas, Polens och Nya Zeelands flaggor på en millesekund. Som inte riktigt pratar rent ännu, men ihärdigt tränar på att säga "rrrr". Som berättade för mig att fröken på förskolan pratade om kärlek en dag, och alla barnen fick säga vad de förknippade med kärlek, men att han inte sa något eftersom; "jag visste inte vad kärlek är, det är varför jag inte sa något, mamma". Som ändå, utan att kunna förklara för fröken vad kärlek är berättar att han älskar mig ända till planeten Pluto och hem igen. Och som jag såklart älskar minst lika mycket tillbaka...

En intensiv helg är till ända med besök och aktiviteter. Trots att det tyvärr började töa ordentligt i fredags så försökte vi utnyttja vintern så gott det gick. Max provade både skidor och skridskor för första gången i sitt liv. Skidorna var en hit, även om det var roligare att åka lapp nedför en kulle sen, men skridskoåkningen tvärvägrade han först att testa trots att han var så peppad innan.

Men han satt på läktaren med morfar och kikade på dem som åkte en stund, och sen kunde han tänka sig att gå lite närmare isen... och lite till... Det var många barn i hans ålder där, och de ramlade hej vilt och då kände han väl att det kunde vara okej att prova lite åkning. Så han gjorde det och var så nöjd med att han vågade! ♥ Det var rätt mycket Bambi på hal is över det hela, men så är det ju när man är alldeles ny:) M. är en försiktig kille och det gäller att han får utmana sig själv i den takt han själv vill. Inte helt lätt dock att veta hur "på" man ska vara som förälder för man vill ju heller inte att han ska missa roliga saker för att han är rädd för att testa. Det där om "rötter och vingar" är ord jag håller nära hjärtat i mitt föräldraskap.


Idag står det ett besök på Sahlgrenska på schemat, och på tisdag väntas troligtvis besked ang. skolan, håll alla tummar ni har för mig är ni snälla:) Ses igen snart!

1 kommentar:

  1. Vilken söt liten förståndig kille du har... inte illa att kunna alla flaggorna ;-)
    nej man vill ju inte pusha så att dom blir rädda men ibland kanske man får "sparka" lite i alla fall när man ser hur roligt dom andra har det.. situation från situation såklart...

    Idag är det ju nästan som vår ute... nästan i alla fall :-)

    Hoppas att det går bra på Sahlgrenska och jag håller tummar o tår för beskedet

    kram Sandra

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...