söndag 16 februari 2014

Fantastic Five

Hej söndag! Följer ni OS? Hur underbart är det inte just nu då, först ett gäng individuella medaljörer och så guld i båda stafetterna! Och så min favorit; hockeyn. Jag har nog fortfarande guldmatchen - 94 inspelad någonstans tror jag:) Vi kör en fem i rad idag, håll tillgodo:


Vi börjar med en efterlängtad nyhet. Den oändligt hyllade Orange is the new black får sin fortsättning i säsong 2, det har varit känt länge. Men den stora frågan har varit när? Nu meddelas att serien släpps på Netflix den 6 juni och då får vi följa Piper, Crazy Eyes och de andra igen. Ett tag kvar alltså, men det kommer!


 Alldeles snart börjar bokrean och hos nätshopparna kan man förhandsboka. En bok som jag tipsat om här i bloggen, Loppisliv & lemonad, finns hos Adlibris för det facila priset 59 sek. En perfekt gå-bort-bok och dessutom fin att ha framme som dekoration. Vill ni läsa min recension så kika här. Exempel på andra reaböcker jag också bloggat om tidigare är den här och den här... För övrigt känns det lite tunnsått med intressanta titlar i år av det jag hittills sett, men Monikas vardagsmat och Två Systras söta ska jag i alla fall spana in. Jag gissar också på att David Batras hyllade indiska kokbok (Akademiebokhandeln, 129kr.) kommer att gå åt snabbt.

Bild lånad med tillstånd av fotografen!
Jag vet att jag tipsat om dessa duktiga tjejer tidigare, men det var ett bra tag sedan och nya läsare har tillkommit. Karin och Freja på Pysselbolaget är mor och dotter och som bloggnamnet antyder så pysslar de tillsammans fram underbara skapelser som de sedan beskriver på ett enkelt sätt i bloggen. Perfekt för dig som vill pyssla med ditt barn. Kanon tycker jag som gärna kikar in där i hopp om att Max snart ska vilja sitta med i mer än fem sekunder när vi ska göra någonting:) Numera finns de även som Ipadmagasin med namnet The Crafty Swede - hur häftigt är inte det?! Kika in hos dem här.



It-mönstret i bloggvärlden just nu är verkligen detta från by Malene Birger! Väskor i olika storlekar, mobilskal, scarfes... Och jag bara älskar't! Jag vet inte hur det är med er, men jag har verkligen aldrig strävat efter att vara originell, hittar jag något jag tycker är vackert så är jag nöjd, oavsett om andra har detsamma:) Mobilskalet står nu överst på önskelistan, men det verkar än så länge bara finnas för Iphone tyvärr.


Och avslutar F.F får Mademoiselle Oiseau göra. Ni känner kanske igen henne från Lovisa Burfits porslin som ges ut av Rörstrand, och nu kommer hon även som karaktär i en barnbok. Vi har ju ett stort print, All tomorrows parties, av Burfit på väggen i vardagsrummet och jag gillar verkligen hennes stil så jag är mucho nyfiken på boken, även om jag fortfarande stått emot porslinet. Kan tänka mig att det är  illustrationer av hög kvalitet. Bokens innehåll beskrivs såhär:

"En dag får nioåriga Isabella i Paris en ny vän. Det är Mademoiselle Oiseau som med sina fåglar och katter bor högst upp i samma hus som Isabella. Här uppe är det som i en annan värld . Plötsligt växer det blommor mellan golvplankorna och en dörr som inte fanns där tidigare kan oväntat öppnas."

(Damernas värld 3/20149)

Enligt författarna är den tänkt att tilltala både 9-åringar och 99-åringar så chansen är stor att jag kommer att gilla den:)

Ha en fin avslutning på veckan, vänner! Max ska ha sportlov strax och han är så stolt, "Spottlov som dom stoja banen!" Det ni! Det smäller högt!:)

2 kommentarer:

  1. Härliga ff. och så glad jag blir att orange is the new black släpps snart, ja för inte är det långt kvar till juni. Vips så är vi där. Får nog passa på att se om första säsongen tills dess så den är färsk i minnet;)

    Härligt med spottlov, här har vi precis avslutat vårt och vardagen är åter imorgon. Mannen lider rejält för han hade gärna varit hemma en vecka till och tittat på OS. Och vilket OS vi haft hittills, helt fantastiskt;)

    Önskar dig en fin start på den nya veckan och spottlovet.
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  2. Äntligen nya avsnitt av Orange! Men juni... det känns långt tills dess ;) ; Måste kolla upp The Crafty Swede, låter intressant!

    Fattar inte heller hur jag får orkidéerna att överleva, tror faktiskt att trixet är att glömma bort dem. Mina får en skvätt vatten max en gång i månaden. Sedan har jag insett att de inte gillar söderfönster.
    Ha en fin vecka!
    Kramen!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...