söndag 24 november 2013

Ett inlägg tillägnat tomten...

Här kommer mina svar som kanske kan ge något uppslag till min hemliga tomte: 
 
Vilka två färger inreder du helst med?
 Jag tycker att vitt och rött är ruskigt snyggt att kombinera. Även när det inte är jul alltså. Med vit bas och lite röda och kanske också cerisea accenter så blir det lagom varmt i rummet. Mustigare röd under höst och vinter, lite mer urtvättad röd på vår och sommar. Vackert och rofyllt.

Vilken färg gillar du inte alls? 
Orange har jag aldrig riktigt kommit underfund med.

Ett måste bland julpyntet?    
Förra året fick jag dille på julgranar. Små julgranar i diverse material som jag sedan använde i olika stilleben. P stönade högt när plötsligt ännu en gran dök upp. Känner att tendensen finns där även i år... Tine K, Walter o co, med flera har så fina dekorationsgranar. Jag fick också inspiration till en egenihopknåpad när jag var inne i en butik häromdagen, den var så fin i all sin enkelhet. Och rumsgranar är så fina. Så jag får nog svara julgranar.
 
 En inredningspryl som absolut inte kommer över tröskeln?  
Utsnidade träord i stil med "carpe diem" eller "Amor vincit omnia". Det var inte ens kul precis i början...

Läser du regelbundet någon inredningstidning och i så fall vilken? 
Sköna Hem och Lantliv köper jag i stort sett alltid. Sköna Hem för att den känns lyxigast och oftast har riktigt fina framsidor. Lantliv för att den känns så hemtrevlig och inte är så stockholmsinriktad som en del andra. Mer Dalarna i vinterskrud. Jag får vara bondmora lite i fantasin sådär:)

Skandinavisk minimalistisk eller överdådig Amerikansk jul?
Överdådig Amerikansk tror jag. Skulle gärna vilja dekorera hela huset i ljus såsom i Ett päron till fars firar jul:) Älskar när man verkligen tar i från tårna och går loss. Tror dock knappast min betydligt mer modesta andra hälft hade jublat åt idén...:)

Hus på landet eller våning i stan?
Har ju redan testat det förstnämda för några år sedan och det passade mig inte alls. Har också bott hyfsat centralt i större städer i perioder av livet och trivts bättre. En våning inne i Linné eller Vasastan skulle sitta fint. Tanken med frågan var dock att få veta om det är mysiga torpet på landet eller flashiga lägenheten på avenyn som passar din/min smak rent inredningsmässigt. Och då får jag nog svara att det blir någon slags blandning. Mer nyrenoverat än gamla trasmattor. Men det enda jag faktiskt saknade när vi lämnade huset var köket som vi valt ut detalj för detalj och som gick i det lantliga vita...Så kanske en våning i vitt?

Loppis eller lyx? 
Lyx. Vi har en del möbler vi köpt billigt på loppisar och det är jättekul att få greja och måla, och det känns så bra att ha betalat en spottsyver och får något som inte alla har. Skänker också en del vidare varje gång jag/vi flyttar. Men om jag får välja (det känns som om det är lite skämsvarning på detta, man "ska" ju gilla second-hand och loppisar) så blir det helt klart lyx. Alltid. Hummer före köttbullar.

Hur pryder du din julgran om du får välja själv?
En grön gran med massor av vitt och silver. Alternativt rött och guld. Storslaget men ändå inte för spretigt.

Vad gör du helst en ledig dag då du är hemma?
Läser en bra bok, äter god mat. Bakar något kanske. Tycker att det är roligt att få servera något som ser både fint ut och är gott till fikat.

Samlar du på något? 
Mårbackaservisen är det första jag kommer på. Men jag är ju sådan att jag går all in när jag hittar något jag gillar. Så jag har ett rätt stort antal muminmuggar. Och jag älskar vackert porslin, gärna lite klassisk stil. Främst koppar/muggar. Samlar också på soppskålar från Olsson & Jensen. Ja, det är ju också porslin förresten. Älskar att duka fint. Om man frågar min man så skulle han svara "väskor". I alla storlekar och prisklasser.

Vilken butik besöker du helst; Lagerhaus eller Artilleriet? 
Kan se charmen med båda, och kan uppleva att Artilleriet, den fysiska butiken, är ganska rörig och lite väl upphaussad, men svaret blir ändå Artilleriet. Det mesta förblir en dröm, men jag har börjat lära mig  att det är bättre att köpa en lite dyrare grej än fem billiga som jag gillar "halvmycket" för då åker det nästan alltid vidare efter en kvart ungefär. Och det är ju inte så bra varken för plånbok eller miljö- eller för den delen utrymmet som vi inte har så mycket av.  

Jag hoppas svaren kanske hjälpte till att ringa in min stil lite mera. Jag har sett att flera av er andra i swapen har lagt upp svaren på sina bloggar och det är jättekul att få läsa vad ni skrivit:-) 

2 kommentarer:

  1. Vad roligt, ska göra min lista imorgon så min tomte får se min stil:)

    SvaraRadera
  2. En annan fråga som jag saknade lite var Tomte eller ängel!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...