måndag 11 november 2013

Fars dag 2013

Årets fars-dagstårta , Den blev riktigt god, recept kommer nedan. 



Igår firade vi min pappa, svärfar och så Max pappa såklart. Det är ju alltid lite hopplöst att köpa presenter till män tycker jag, vad ger man? Till pappa och svärfar fick det bli blandade gottigheter från Pralinboden (choklad, glögg, kaffe) och P fick ett kuvert av Max och mig: 

Jag hade nämligen köpt biljetter till en föreställning, Kids, där Peter Apelgren (P:s stora favorit) och hans fru Anna Mannheimer (en av mina favoriter) kör en stand-up på ämnet barn. Passande till fars dag tyckte jag:) Vi tänkte gå redan när de  gjorde "Gift" men kom inte väg så nu kändes det som en bra idé att överraska med biljetterna så att det verkligen blir av. Vi har ju inte så lätt med barnvakt annars och nu behöver vi dessutom någon som vill hand om både barn och valp. Tacksam för att mormor och morfar (ja mina föräldrar alltså) kan tänka sig att komma hela vägen hit om två veckor igen för att vi ska kunna vara ute en kväll.

Alla verkade nöjda med sina presenter och vi åt god viltgryta (med en jägare till pappa är det  inte så exotiskt, men ändå:-)) och fikade på tårta och svärmors choklad-och valnötsmuffins. Dagen till ära dekorerade jag både bord och vaser med lönnlöv och det blev höstigt på ett enkelt sätt. Billigt också:-) 

 Och så fick jag anledning att duka med min Mårbacka-servis som jag älskar. Jag tycker absolut man ska passa på att duka fint när man kan, livet blir liksom lite roligare då. Servetterna kommer från Day Home och dem köpte jag på CE sist jag var i Örebro. 

 

Tårtan var uppskattad som tur var, jag är ingen stor tårtbakare direkt. Jag tycker faktiskt knappt om tårta själv, inte "sockerkaksvarianten" i alla fall. Maräng eller choklad däremot *S*. Men den här fick godkänt även av mig. Jag fuskade lite och köpte färdiga bottnar. Till fluffet använde jag Ahlgrens bilar som är pappas favoritgodis. Vill ni läsa om hur man gör fluff så kika i inlägget här. Bilarna smälte jag lite i mikron innan jag lade dem i grädden *tips*

Fars- dagtårta:

Färdiga tårtbottnar i tre delar
3 bananer
6 dl grädde (varav 3 dl till fluff)
6O gram Ahlgrens bilar
Marsipanlock, vitt
Svart karamellfärg
Mandelmassa
 Chokladbokstäver (finns på Ica)

Gör såhär: 
Gör fluffen i förväg (Ahlgens bilar + 3 dl. grädde) ,låt gärna stå i kyl över natten. 
vispa sedan på samma sätt som grädde. 
Mosa bananerna och blanda med grädde till lagom konsistens och smak.
Bred över första tårtbotten. Bred sedan fluffet över nästa botten och resten av grädden  på det översta. Smörj insidan av marsipanlocket med rapsolja. Har också använt hemmagjord smörkräm med bra resultat tidigare. Lägg på marsipan och skär bort överflödet. Blanda mandelmassa med karamellfärg och skär ut en mustacsh. Vi gjorde en mall innan, annars hade det nog inte gått:-) Lägg i kylen eller frysen för lite mer stadga. Dekorera även med mustaschpinnar, dessa fann jag på Lagerhaus.

5 kommentarer:

  1. Oj så fin och god tårtan ser ut att vara!

    Jag håller med, man ska duka fint när man kan. Jag fick en knappt använd servis när mormor flyttade och så tänker jag…. en så fin servis som stått i ett skåp nästan hela deras levnadstid. Nä, saker ska användas… Sedan går det inte alltid ihop med min fumlighet, men det är en annan historia, haha!

    Tack för dina positiva, härliga inlägg här! Kram!

    SvaraRadera
  2. Kul att du kikade in på min blogg, så jag kunde hitta din!
    Häftig tårta, älskar mustachtemat :) Kul med stand up!!

    Visst är män svårare att handla presenter till, de önskar sig sällan någonting. har en man som fyller år i slutet av veckan, oboy vad jag har fått tänka till

    kram kajsa

    SvaraRadera
  3. Såklart man ska duka fint, håller med, det blir lite roligare då :-)
    Smaskig tårta!
    Ja det är superduper svårt till män, iaf min man, han fick en tröja som Wiggo valde ut! Jisses morsdag är ju så mycket roligare! Man kan ju önska sig massor, vi firar ju iofs inte med jätte dyrbarheter men något örhänge, armband t ok pris är ju alltid välkommet...
    Ååå den showen har jag spanat på, min pappa vAr där, han tyckte den var gör bra!
    Hur är hundlivet nu :-) som två barn ;-)

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Men vilken helt fantastiskt fin tårta! Den ska jag lägga på minnet till min pappas födelsedag, underbar!!

    Och tack snälla du för fin kommentar inne hos mig <3

    SvaraRadera
  5. wow vilken fin tårta! Vad duktig du är! :) Trevlig kväll!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...