onsdag 20 november 2013

Om smygreklam, tävlingar och samarbeten i bloggen

Nu kommer ett inlägg med bara text och som inte på något sätt är kopplat till inredning eller inspiration. Men för mig känns det angeläget att få klargöra vissa saker. Jag har fått några kommentarer nyligen där jag förstått att de som kommenterat tror att jag får betalt för att tipsa om olika saker i bloggen. Dessutom ligger bloggvärlden generellt under lupp just nu, skatteverket har börjat granska i alla fall de större bloggarna för att komma åt dem som inte följer lagen. Häromdagen kommenterade jag inne hos en bloggare att den "tävling" hon håller egentligen klassas som lotteri, vilket inte är tillåtet. Det var obekant för henne, men jag hoppas att hon uppskattade det inför eventuella framtida evenemang. Allt det tillsammans föranledde det här inlägget.

Jag tror att det är väldigt viktigt att vi som bloggar, oavsett storlek på bloggen, pratar öppet om vad vi står för och vad som är okej. Många gånger uppfattas lagen som oklar och där har Skatteverket ett stort ansvar att informera på ett bra sätt om vad som gäller.

Först av allt: Det är inte tillåtet att "tipsa" om kläder eller något annat och få betalt för det samtidigt som man underlåter att skriva ut att det är ett sponsrat inlägg. Det strider mot marknadsföringslagen och klassas som dold marknadsföring. Många företag kontaktar bloggare och erbjuder en summa pengar för att skriva ett dylikt inlägg. Även jag har fått förfrågningar. Villkoret har då varit att företaget absolut inte vill kopplas ihop med "samarbeten" eller "reklam" eftersom de tycker att det försämrar intrycket. (En artikel från svt: Dold reklam.)

 Och så länge vi bloggare fortsätter gå med på det så kan ju företagen fortsätta uppmana oss att bryta mot den lag som faktiskt finns. Jag tycker att det är otroligt viktigt att bloggare blir upplysta om vad som gäller, men tyvärr ser en del på det som en lättförtjänad inkomst. Av någon anledning verkar det vara bra mycket lättare att bryta mot lagen på nätet än vad man skulle tycka om det var irl. Jag kan inte ta ansvar för hur andra resonerar men jag vill vara tydlig med att På Selmas gata kommer att ange "samarbete" om det är aktuellt. Alla andra tips är mina egna och jag får ingen som helst ersättning för detta. Ersättning kan också vara produkter istället för pengar. Ni kan läsa mer hos Skatteverket. Kicki Norman, chefredaktör och grundare av tidningen Daisy är en vettig och viktig röst i debatten. ett av inläggen hittar du här. Bloggaren bakom Tedags hos tant Ninette skriver också bra om reklam i bloggar.

Sedan kommer vi till så kallade tävlingar i bloggarna. Det som egentligen många gånger är ett lotteri. Läs gärna om lotterilagen här. Där står bland annat:

"För att få anordna lotteri måste man ha tillstånd, och det kan inte ges till privatpersoner eller företag."

 Det jag syftar på är när en bloggare anger villkoren i stil med: "för en lott ska du...För två lotter ska du...". Det man gör då är ju att låta deltagarna få större chans att vinna med hjälp av flera lotter. Det är inte tillåtet. Det man däremot får göra är att tävla ut något. Till exempel: "svara på frågan..." Den som håller i tävlingen ska alltså kunna motivera varför personen vinner, och "person y hade flera lotter än person x och därför större chans att vinna" är inte ett giltigt skäl. Så en del av dessa tävlingar som hålls i bloggarna är alltså inte tillåtna utan räknas som lotteri. Tyvärr så vet inte alltför många om det utan kör efter samma regler som de sett andra göra. Och det är klart att man gärna vill att deltagarna ska tipsa om ens lotteri i sina bloggar, dela på facebook, etcetera, det ökar chansen att fler hittar dit. Men hur kul vore det att få bakläxa av staten för att man då bryter mot lotterilagen? Jag tror inte att folk medvetet är ignoranta, det är nog snarare okunnighet, men det blir ju samma konsekvens oavsett.

Det finns givetvis mycket mer som man skulle kunna diskutera, men jag stoppar här. Tyvärr finns det inga riktigt bra forum för oss bloggare där vi kan hjälpa varandra med dylika frågor. Men jag tycker absolut att vi ska upplysa vår nästa om vad som gäller, då gör vi dem en tjänst. Sedan finns det också en del bloggare som inte bryr sig, men det får helt enkelt stå för dem.

 Det som är viktigt för mig är att ni vet att jag inte får någon ersättning för det jag skriver. Det är sådant som jag vill dela med mig av för att jag själv gillar den produkten eller vad det nu månne vara. Är det ett inlägg som jag skriver i samarbete med något företag så kommer det att framgå. Jag skulle också vilja ha lite lättförtjänta pengar, men jag vill inte bryta mot lagen för det är det inte värt. Jag tycker att det är jättebra att man i sin blogg är tydlig med vilken policy man håller angående spons och annat, och jag kommer i fortsättningen hänvisa till det här inlägget om någon undrar om jag får betalt för det jag skriver. Jag vill tillägga att jag långt ifrån är någon slags expert på ämnet men jag lär mig hela tiden och vill gärna förmedla, och även ta emot, den information som vi bloggare behöver ha för att göra rätt för oss.

Jag vill också understryka att jag absolut tycker att man ska ta chansen att tjäna pengar på sin blogg och sitt intresse om man har möjlighet, det är inte det som inlägget handlar om. Det jag vänder mig emot är all den dolda reklamen som inte bara är olaglig utan också gör att läsarna i allmänhet blir mer kritiska till alla bloggare och det gynnar inte någon.








8 kommentarer:

  1. Vilket bra inlägg med massa bra info! Jag har sagt nej på löpande band till massa samarbeten i höst & det känns ju skittråkigt att se pengar flyga förbi. Enkla pengar dessutom! Men det känns inte rätt längre & så himla dumt att företag vill utnyttja & dölja sin reklam som de faktiskt ber om. Hade dock ingen aning om "lotterilagen". Tack för bra inlägg!

    SvaraRadera
  2. Jag får sjukt mycket erbjudande om att göra reklam för saker, kläder och tjänster men jag tackar alltid nej, just för att jag inte får skriva att det är ett samarbete utan att dom vill att jag ska smyga in det.
    Min blogg bygger inte på sånt, jag gillar det inte...
    Jag skriver och tipsar om sånt jag själv tycker om.

    Bra information!
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  3. Bra o informativt, tycker för egen del att det känns bättre att kunna blogga om det jag står för och som jag väljer utan att känna mig köpt.
    Jättekul att springa på er idag, blev såååå sugen på en "lillasyster".
    Ha det gott till vi ses igen - Maria

    SvaraRadera
  4. Ett sådant bra inlägg. Tack för upplysningen. Jag skulle hellre aldrig "sälja" mig utan de produkter jag upplyser om gör jag för att jag gillar just den produkten. Så är det;)
    Hejja dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  5. Intressant! Jag tror att det är vanligare med erbjudanden om man har en blogg som handlar om tex inredning, jag får inte alls den typen av erbjudanden.
    Jag gjorde reklam för ett fas3-sysselsättningsföretag som säljer prod till förmån för Cancerfonden häromsistens, det är allt. Tog inget "betalt" för det, varken i pengar eller ting, det kändes inte rätt inuti tyckte jag.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Men oj då jag som tänkte ha en tävling senare i december. Nu törs jag ju inte det eftersom jag drar ett namn av de som är intresserade av att vara med om "utlottningen".
    KRAM ANNA

    SvaraRadera
  7. Jättebra skrivet! Jag är inne på exakt samma spår som du. Jag har haft en del tävlingar men varit noga(något undantag första gången pga okunskap) med att det är en "prestation" med också, dvs ingen lottdragning.
    Samma sak gäller ju för alla gilla/dela på Facebook. Där är ju det inte heller tilllåtet att företagen ska kräva att man ska dela bilderna för att man ska vara med.

    Jag är med på missa sajter där jag får betalt på sponsrade inlägg. Det är lagliga sidor där alla länkar är tydliga och där jag skattar för mina intjänade pengar. Det tycker jag är bra. Det är ju inte alltid gratis att blogga så jag känner att jag iallfall få ihop reklampengar som betalar för domännamnet och så.

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  8. Jag tycker att det är så himla bra att du tar upp det här. Det känns lite som en djungel, men du benar ut det hela väldigt bra.

    Nu har ju jag en ytterst pytteliten blogg och blir inte erbjuden någonting alls av det du skriver, men hade det varit aktuellt hade jag verkligen uppskattat det här inlägget (ännu mer alltså).

    Kramar!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...