söndag 2 mars 2014

Fantastic Five

Ny månad, redan mars, som är en tid på året då vi har flera födelsedagsbarn i olika åldrar att uppvakta. Jag har börjat ge upp hoppet om mer snö och siktar nu på våren istället. Nu kör vi månadens första F.F med fokus på böcker, mat och busungar:)


Vi börjar med bokrean som just nu pågår i landets butiker. Böcker och inredning är en svårslagen kombination,  i alla fall om man är en inredningsintresserad bibliotekarie:) Och om man ska tro de större inredningsbloggarna - och de som  genast tar efter- så är det coffee table books som det investeras i just nu. Boken om Kent som tolkats av Jesper Waldesten (hans Waldersten 365 är en av de böcker som syns mest när det ska stylas hemma) är riktigt fin och jag bläddrade i den på Akademiebokhandeln. Den finns nämligen med på bokrean i år för 149 kronor, så löp och köp om ni gillar Kent. Den är STOR så jag rekommenderar att ni inte köper den i början på en lång shoppingrunda dock:)


I senaste numret av Sköna hem föll jag pladask för den här konsollen i mässing. Koppar var ju helt hett förra året, men jag tycker nog att mässingsfärgen är både vackrare och mer tidlös. Tänk er en enkel vas eller varför inte ett snyggt doftljus på hyllan... Du hittar den hos Ateljé alt för 2050 sek.


Via Trendenser så fann jag nyheten att Alvhem mäkleri nu öppnar upp sin bildbank. Företaget är ju mästare på att ta bilder som det sedan bloggas om så jag gissar att det inte direkt kommer att minska nu när ännu fler görs tillgängliga för allmänheten. Rena porren för inredningsnördar, även om Alvhem, rättvist nog, ibland får kritik för sin likriktade stil där många bostäder visar upp samma detaljer. Men att det är underbart vackert är det nog ingen som kan protestera mot, och jag kommer lätt gräva ner mig helt i deras inspirationsarkiv när det är dags att flytta. Det hittar du här.


Ikeas nyheter för 2014 ser ovanligt spännande ut! Inte minst för barnen där vi bland annat kommer att få se serien Busunge som känns både lekfull och fin på samma gång (inte alltid självklart när det kommer till just Ikea...) och samarbetet med Cirkus Cirkör som utmynnat i gunga, gymnastikmatta, med mera i samma stil. Bilderna hittade jag via ett par bloggar där man också kan både se och läsa mera om Ikea vår, kika t.ex. hos Starwoman, och även här.


Och vi avslutar som vi inledde med bokrean. Och så lite restaurang på det. Jag har nämligen suktat efter boken om Fäviken, restaurangen i jämtland (närmare bestämt sisådär tio mil från Östersund) som uppmärksammats som en av världens främsta matställen. Det finns massor med spännande kuriosa om hyllade Fäviken, en restaurang som jag så gärna vill besöka någon gång, men tills dess får jag hålla tillgodo med boken som bara är sååå snygg, eller vad tycker ni? Jag har inte köpt den tidigare eftersom vi egentligen inte har plats, men nu hittade jag boken för 199 kronor när jag kikade på reaböckerna inne på Ica så jag kunde inte låta bli. Tips till er andra kokboksfantaster alltså!

Det är förresten något som tilltalar mig med dylika restauranger som endast har ett fåtal sittplatser och mycket begränsade öppettider. Det låter så intimt, så charmigt och långt från all snabbmat eller för den delen olika matställen där kocken verkar längta efter semester. Jag har ju en aning långt till Jämtland tyvärr, men däremot hoppas jag på ett besök hos Lisa Lemke på Prostens pizza i Skrea, Halland. De har maximalt öppet fyra kvällar per månad och det är lång väntetid, flera månader till och med, men det verkar vara värt det av recensionerna att döma. En plan inför våren eller sommaren alltså.

Nu önskar jag er en skön söndag och en bra vecka to come! För oss vankas det kalas!


3 kommentarer:

  1. Så mycket härlig inspiration du bjuder på. Sov- och vardagsrummet får helt klart igång min redan energiskt arbetande inredningshjärna ;) Kanske mycket för att det är i just de rummen vi håller/snar ska hålla på att inreda och renovera lite smått. Nu när hallen snart, snart är klar.
    Bokrean har jag inte hunnit besöka alls än. Dock lånar jag de flesta böcker på biblioteket. Så mycket jag läser skulle jag svämmas över av böcker om jag köpte dem alla (har nämligen svårt att skilja mig från böcker om jag väl köpt dem).
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. PS: Ja, jag håller med. Även om man såklart önskar att man vore helt frisk är det ändå skönt att få en diagnos på vad det är som felas. Även om det inte är en rolig diagnos underlättar det för medicinering och behandling. Kram igen.

      Radera
  2. Många fantastiska five. Trendenser var ju rena skatten,) fantastiska bilder.
    Du tack för fina ord hos mig, och visst är det så att man kan leva på mycket mindre än man tror. Jag och min man är vana då vi båda var studenter när Vincent kom till världen och som student har man inte gott om pengar direkt. Men allt går och beslutet som vi tagit känns så rätt;) Tack för lyckönskningarna de kan nog behövas.

    Önskar dig en fantastisk kväll
    Kram
    Annie

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...