onsdag 24 april 2013

Duka bordet inför sommarens fester


Bild: På Selmas gata
 Nu ska ni få se vad jag använde rosorna till. Jo det var som så att bloggaren Starwoman utlyste en tävling där första pris var den alldeles underbara vasen DAGG från Svenskt tenn. Det man skulle göra var att skicka in en bild på en inspirerande dukning och det lät så spännande att jag var tvungen att testa. Nu kom jag inte vidare och har ingen chans till det fantastiska priset så då kan jag lika gärna visa den här på bloggen istället. Kanske kan jag inspirera er lite?:-)

Jag tänkte att jag ville göra en dukning som passar inför sommaren, kanske vid ett barndop, midsommar eller varför inte konfirmation/student. Basen fick vara vit och så fyllde jag på med milda färger som rosa och ljust lila. Jag valde att duka med soppskålar (de kommer från Olsson & Jensen och är köpta på Vita Rummet) på tillhörande fat. Den röda tråden fick vara tårtpapper, de är så vackra och passar till det mesta. Det är synd att bara ta fram dem när det vankas tårta tycker jag, har man lite fantasi så går de att använda till så mycket mer!

Här lade jag dem som underlägg till soppskålarna där den vackra spetskanten ramade in tallrikarna. En mindre variant passade bra till vinglaset och gör också att man skyddar duken lite vid spill. Dessutom fick de små tårtpappren också bli en del av "placeringskorten" genom att jag lade dem på varje servett. På ett stort tårtpapper stämplade jag ordet meny och skrev sedan vad som skulle serveras. Det fick knyta ihop dukningen.

För att få en ytterligare detalj gjorde jag ett litet flaggspel av washitejp som jag placerade längst upp på bordet precis vid marmorbrickan.  På brickan ställde jag Ittalas kivilyktor i frostat glas och matchade med marimekkoskålen, även den från Ittala och i frostat glas.

Bilder: På Selmas gata
Även om jag inte vann så är jag hyfsat nöjd med min dukning, jag gillar att det var lättsamma toner och gav ett lugnt intryck. Jag ville också ha ett upplägg som innebar att använda sig av det som finns i varje hem. Förutom rosorna så hade jag allting hemma redan och det tycker jag är ett plus, man ska inte behöva lägga massa pengar för att det ska bli fint. Och visst är det lite extra festligt att sätta sig till bords om värdinnan har lagt lite omtanke bakom dukningen. Jag har tyvärr aldrig varit den som dukat sådär vackert, men jag tyckte att det var riktigt roligt att få använda fantasin  och fundera på vad som passar bra tillsammans. Jag fick helt klart mersmak!:)

Inne hos Starwoman ser ni de dukningar som gick till final och där kan ni också vara med och rösta på vinnaren.

16 kommentarer:

  1. God kväll !

    Jag håller med dig !
    Jätte hörlig duk img och passar till många olika fester.
    Och som sagt det är ju inte det viktigaste att vinna !
    Kul att vara med och Vara Stolt över sig själv ! :)

    Tack för din hälsning !
    Kul att ändå att ha nått att se frammemot !
    Tråkigt att du blev sjuk :(

    Ha nu en fin fortsättning på veckan!

    Kram

    ps...kanske ska jag ta efter till vår äldsta dotters konfirmation i sommar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag hoppades att jag kanske kunde inspirera någon nu inför sommarens dukningar, kul om du fick lite tips:) Jag önskar dig också en fin fortsättning på veckan! Kram

      Radera
  2. Så fint du har dukat! Kul att använda tårtpapper i dukningen oxå. Kramis Suss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, tårtpapper är underskattat i inredningen, helt klart!:) kram

      Radera
  3. Såå fint det var! Jättefint med tårtpapper! Meen, är du tillbaka!!!! Hade ingen aning! Superfin blogg!

    Kraam
    Petronella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Ja jag försvann aldrig utan bytte bara blogg:) Länkade från den gamla ett tag, men det var nog lätt att missa har jag förstått. Kram på dig!

      Radera
  4. Åh jag tycker din dukning var supersnygg!

    SvaraRadera
  5. Vilken vacker dukning du gjort.

    SvaraRadera
  6. Nyfiken på nya bloggar, som jag är, så var jag ju tvungen att kolla din också! Såg dig hos Melody.
    Fin blogg du har, natti natti, Gerd♥

    SvaraRadera
  7. Jättefin dukning ju! Vi har så ojämna tallrikar, några vita som jag fått efter mormor och morfar, och beige från IKEA. Och sen vita fyrkantiga asietter från IKEA. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja när jag och P träffades så blev det en salig röra med lite allt möjligt, vi hade t.ex tre stycken vinglas i samma sort så bjöd vi hem två pers på middag fick vi hoppas att en av dem skulle köra:) Men jag älskar vackert porslin så jag har rensat en hel del i samband med flytt och sedan köpt på mig... Kram

      Radera
  8. Vilken fin dukning. Så synd att du inte gick vidare. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var ärligt talat lite snopet, speciellt efter jag sett de bidrag som gick till final. Många var jättefina helt klart, men ett par såg väldigt mediokra ut måste jag säga. Men men, jag gjorde vad jag kunde, ville ju hjärtans gärna vinna vasen:) Kram!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...