lördag 13 april 2013

Gofika att bjuda på; Hallongrottor!


 Jag är så glad för att Max börjar bli äldre och att vi nu kan göra saker tillsammans. Som att baka. Vi bestämde oss för att bjuda mormor och morfar på hallongrottor idag och det tyckte han var jätteroligt att få hjälpa till med. Vi sjöng sånger och rörde i skålen och klickade i sylt i kakorna och han var så duktig och stod i. Jag brukar göra så att han har en egen skål och alla de ingredienserna jag använder får han också ta av med ett mått eller en sked, och så kan han greja lite som han vill. Det brukar bli lugnast så:-) Han ville också gärna provsmaka innan vi skulle sätta in dem i ugnen, "men bara lite för annars räcker det inte till morfar" som han sa...Det är så härligt att han är en alldeles egen person med huvudet fullt av tankar och funderingar!

 Receptet vi använde oss av räcker till ungefär 20 kakor och de ska gräddas i 200 grader i 10 till 15 minuter.

                              Ingredienser:
                               4 ½ dl vetemjöl
                               1 dl socker
                               1 tsk bakpulver
                               2 tsk vaniljsocker
                               200 g smör

                              Fyllning:
                              1 dl hallonsylt

                              Gör såhär:
Blanda samman mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en skål. Skär smöret i mindre bitar och lägg i.
Arbeta snabbt samman till en deg, gärna i matberedare.
Forma degen till små bollar. Lägg bollarna i muffinsformarna på plåtar. Gör en fördjupning i varje kaka och klicka i lite sylt.

Jag brukar dessutom strö över lite florsocker innan servering, det ser godare ut då tycker jag:-)

Idag ska vi alltså hänga med mormor, eventuellt också med moster, medan pappan och morfadern är på whiskeymässan inne i stan. Ja om de kommer in vill säga, det hade tydligen varit kaos igår. Rätt oproffsigt att sälja alldeles för många biljetter och sedan bli förvånade över att det blev för trångt...Men men, vi håller tummarna för att de ska ha det trevligt! 

Önskar er en fin lördag!

10 kommentarer:

  1. Åh, det var nog hundra år sen jag bakade såna. Nu blev jag ju riktigt sugen. Imorgon kanske jag kan baka en sats för det såg väldigt gott ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de goa! Såna där enkla kakor som egentligen är plättlätt att baka men som oftast glöms bort:) Hoppas du fick till en sats idag!

      Radera
  2. Visst är det mysigt när barnen kan vara med och baka snart bakar dom själva! Min tioåring brukar baka hallongråttor!
    Hoppas verkligen de kom in, borde vara självklart när manhar biljetter!
    Kram helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja just hallongrottor är väl perfekt för ett barn att baka, lagom avancerade. Helt hopplöst med den där mässan, folk var tydligen vansinniga eftersom de bokat biljetter, tagit ledigt från jobbet och vissa hade åkt långväga och bokat hotell och så kom de ändå inte in... Men sambon och pappa kom in iaf och de hade trevligt! Kram/T

      Radera
  3. Svar
    1. Det var det!:) Det var så fint att se hur Max stolt serverade mormor och morfar och var så nöjd med att han bakat:) Kram

      Radera
  4. Åh vad gott med hallongrottor! Men mina smälter ut och blir bara platta och sega, vad tror du jag gör för fel?

    Ditt tips om att låta barnen ha en egen skål var ju toppen, varför har jag inte tänkt på det tidigare??? Elias får ju gå och tvätta händerna var och varannan minut för att han smakar på fingrarna. :-)

    Läste några av dina reseinlägg, så roligt att läsa om New York, jag var där sommaren 2010 med min mamma och mina systrar - superduperresa! :-) Kramar till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, ja det lät inget vidare? Jag använde receptet ovan och efter ungefär 13 minuter så tog jag ut dem och då var de jättefina. Kan det vara att du använder för mycket sylt och det blir för kladdigt? Jag gjorde ett litet hål med mjölat pekfingern i varje boll och så klickade jag i en liten syltklick däri. Platta och sega lät ju inte alls kul! Tänker mig att de blir lite sega om de är inne för länge? Du får provbaka tills de blir perfekta, det lär ju familjen och gäster uppskatta iaf:)

      Ja guud ja, M vill gärna göra på sitt eget sätt när han bakar så jag har redan från början låtit honom ha en egen liten skål och ett decilitermått. Den här gången tänkte jag faktiskt att vi skulle baka i skålen till Kitchen Aiden men då frågade han genast efter en egen:) Såna där Margretheskålar/Rösti är så bra eftersom de står stadigt och är lätta och smidiga.

      Kul att du tyckte om reseinläggen:) Jag tycker själv att det är roligt att läsa om olika resmål och se bilder och kanske få lite tips. Förstår att ni hade en kanonresa när ni var i N.Y!:)

      Kramar!

      Radera
  5. Vilket bra tips att få röra ihop i egen skål. Får man bara bakstunden att bli lugn och rättvis i barnens ögon kan det faktiskt bli en riktigt mysig stund. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är jättekul att få göra som man vill tycker sonen och då behöver jag inte oroa mig för att det ska hamna saker i smeten som jag inte tänkt mig:) Kul att han äntligen är stor nog att vilja vara med i köket! Kram

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...