lördag 12 oktober 2013

Fina Katarina

Uppgiften var att ta med sig en modell ut för en fotosession och sedan välja fem av bilderna och skicka in till Emelie. Två timmar i höstfint väder blev det. Några av bilderna som togs då ser ni här.
Jag fick tillstånd att visa bilderna på den renodlade fotobloggen som kommer att finnas framöver, men jag hoppas att Katarina förlåter mig för att jag lägger upp några även här?:-) Visst är hon fin? Modiga starka kvinna med så mycket livserfarenhet...

Håll med om att hösten är en vacker tid för fotografering! Nu har jag fått respons på den här uppgiften ( hua vad otroligt mycket det är att lära sig!! ) och även fått en ny som ska in i november. Så med andra ord söker jag nu en ny "modell" som kan tänka sig ställa upp på ett par timmars fotosession... Anyone? Hör av dig i så fall!

Jag tycker sällan att det jag gör är särskilt bra och jag har svårt att se mina egna styrkor tyvärr. Det sköna med att fotografera var att jag tillät mig att vara en total amatör när jag klev in genom dörrarna i kurslokalen. Jag minns att jag förvånat sa till ledaren att jag faktiskt insåg just då att jag inte ens visste hur man tog bort kameralocket:-) Varje vecka skulle vi visa våra bilder inför klassen och varje vecka var det en man som glömde minneskortet hemma. Han var pensionär och hade informerat oss om att han minsann fotat i mååånga år. Men vi såg aldrig några av hans bilder eftersom han då "glömt" ta med dem. Sanningen var förstås att han var rädd. Rädd för att få kritik, för att inte duga. Den känslan förstår jag verkligen. Men där och då tillät jag mig att vara nybörjare, att ta till mig kritiken och göra det ännu bättre nästa vecka. Att bara se framåt. Jag ÄR ju ny, kan väldigt lite och lär mig hela tiden. Jag hoppas att jag kan fortsätta tänka så nu när jag bestämt mig för att utvecklas ännu mer inom fotograferandet... Så om du har tid, testa något som du velat prova men inte gjort, och tillåt dig själv vara den där nybörjaren och njut av det!







3 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder du knäppt. Jag säger ju att du är en duktig tjej ;)
    Jag gillar inte att vara nybörjare men det är ju något som händer hela tiden i nya situationer så man får lov att acceptera det. Vad kul med en fotoblogg. Den ser jag fram emot att kika in till :D
    Lite tråkigare var det att höra om magsjuk vovve. Det är ju inte alltid så härligt men man övrlever ju även det :P
    Här skiner solen idag och allt är så vackert ute. Hoppas ni har det lika fint hos er på andra kusten. Vi ska fira L idag som fyller 20 år på måndag. Vart har tiden tagit vägen!?
    MÅNGA HÖSTKRAMAR ANNA

    SvaraRadera
  2. Så många kloka ord och många vackra bilder. Som jag brukar säga till mina barn "alla dina drömmar kan slå in"
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  3. Härligt att du hittat något kul. Du har tagit jättefina bilder. Den i mitten gillar jag mest. Jag är verkligen dålig bakom kameran. Jag har försökt men lyckas inte. Jag har inte den där blicken som ser hur man ska komponera en bild.

    Ibland är det svårt att förstå vad andra tycker att man gör bra. Jag har fortfarande svårt att förstå hur folk kan bli "lyriska" över saker jag syr. Jag syr dem bara. För mig är det enkelt och då ser jag inte det märkvärdiga i det. Så är det nog för alla när man kan något som inte alla andra kan.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...