onsdag 12 juni 2013

Klassisk kladdkaka

Jag älskar min stora Mon amie-kopp som idag fylldes med grädde. Bricka: Tine K och koppar med fat: Ostindia.
Idag invigdes då uteplatsen då Johanna och hennes bebis kom över på fika. Jag hade tänkt baka sockerkaka men så råkade jag få syn på "kladdkakeboken" i köket och så blev det en sådan istället. Boken är skriven av Mia Öhrn och har blivit ganska väl använd hos oss genom åren då det finns flera bra recept med. Även om det känts som om regnet legat i luften större delen av dagen så höll det sig torrt och vi satt ute i flera timmar.

Lovis var med och intresserade sig väldigt för vårt fika, fast egentligen är hon så himla kräsen och vill varken ha kaka (ja vi hade småkakor också, utan choklad) eller något annat när det väl kommer till kritan. Försökte bjuda henne på prinskorv igår men det dög inte. Ibland kan hon vägra äta leverpastej en hel vecka medan hon veckan därpå bara äter just pastej och vägrar korv. Knashund:-)

När P kom hem med bilen så åkte vi ut till Stina och hennes butik och hämtade några varor som jag beställt från Ellis corner (Just nu har de fraktfritt!). Bland annat en stor mjukisgris som är ungefär likadan som den som Lotta på Bråkmakargatan har. Kunde inte låta bli, den var så klockren!

När vi kom tillbaka så satt vi ute en stund innan jag började frysa och ville in. Max stannade på utsidan och lekte med bilarna och vi hade dörren öppen så att vi kunde höra honom. Så ropar han på sin pappa: "pappa, KOM ETT TAG!". Peter: "Ja jag kommer snart, jag ska bara prata klart med mamma!". Max: "Men kom bara LITE då!" Haha, det kommer hela tiden så söta saker, önskar att jag kom ihåg att skriva ner det han säger:)

Vi var ju på bebisuppvaktning i helgen, det har kommit en liten tjej till släkten för knappa månaden sedan. Innan vi skulle träffa henne så pratade mormor med Max om att bebisen är så liten och inte kan prata. Sedan hör vi att han berättar för någon om bebisen och så säger han att "bebisen har ingen mun!". Vi stod som frågetecken först och undrade hur han tänkte innan vi kom på att han såklart trodde att det var så att bebisen inte kunde prata eftersom hon saknade en mun... Lilla gubben, vad mycket det är att lära sig här i världen:)

Nu är killarna och hämtar hem mat. Vi var trötta och klockan tickade på så det fick bli middag på det bekväma sättet. Jag har önskat sushi! *mmm* 

Klassisk kladdkaka:

Ingredienser:
100 gram smör eller margarin
2 ägg 
3 dl strösocker
2 1/2 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 1/2 tsk vaniljsocker 
1/2 krm salt
 Gör såhär:
Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 21 cm i diameter.
Smält smöret på låg värme. Vispa ägg och socker ljust och poröst. Tillsätt det smälta smöret.
Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och salt och rör ner blandningen i äggsmeten. Rör försiktigt sönder eventuella klumpar. Häll smeten i formen och grädda i 10-20 minuter  i 200 grader beroende på hur kladdig kaka du vill ha. Obs! Tänk på att det kan skilja en del mellan olika ugnar, jag brukar grädda min i 12 grader ungefär, då blir den alldeles lagom kladdig tycker jag.

4 kommentarer:

  1. När man tänker på vad ett barn måste lära sig från första stunden så är det ju små underverk hela tiden. Jag tycker nog du skulle skriva ner de där sakerna som Max säger. Man glömmer så himla fort. Fast nu står det ju här i bloggen iaf....:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag fick ju ett bra tips av Cissi om att skriva ner på en post it-lapp, det är ju lätt att ha till hands. Det är verkligen fascinerande att få följa barnet från födseln och förhoppningsvis upp till vuxenlivet med allt vad det innebär...

      Radera
  2. ÅH, det är ju så härligt hur de små liven tänker och pratar. Att bebisen inte kunde prata för hon inte hade mun är väl ganska självklart för en liten kille innan han upptäcker hur det egentligen ligger till. De har såå mycket att lära och ibland tycker jag att deras slutsatser faktiskt kan vara bättre än hos oss vuxna. Skriv ner så mycket du kan av det som Max säger för man glömmer det så lätt. Ha en underbar fredag ;) KRAM ANNA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja när vi tänkte på det var det ju så smart tänkt, du har helt rätt att deras slutsatser kan vara så kloka:) Kraaam!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...