söndag 16 juni 2013

Om att sälja med hjälp av detaljer och inspiration

Vacker bostad i Bagaregården (Göteborg) via Stadshem.


En detaljbild från Fantastiske Frank
Inspirationsbild från Hemnet.
 I höstas hade vi mäklare och fotograf här för att fota vårt hem. Tanken var att den skulle komma ut till försäljning nu under våren, men då vi inte hittat någon bostad som matchar våra önskemål så dröjer det ett tag till.

Bilderna var naturligtvis bra, tjejen var ju ett proffs, men jag blev ganska besviken över att hon rensade bort precis allt, Jag hade nämligen ställt upp några stilleben, försökt få till det neutralt men ändå personligt, precis som i de annonser som jag själv lockas av. Men i den här fotografens värld var det den gamla stilen som rådde, det vill säga; allt som kan tas bort ska väck. Hittade bland annat kaffemaskinen i duschen sen...

Jag tror dock att det är ett förlegat sätt att tänka. Nu menar jag inte att det ska finnas en massa bilder på svärmor i köket eller hyllor med barnens keramik från lågstadiet i sovrummet, men det finns andra sätt att bjuda in till en välkomnande miljö. Vackra detaljer att framhäva och sådant som lockar spekulantens fantasi. Den inredningsintresserade har antagligen frossat i bilder från Alvhems mäkleri eller Fantastic Frank och förstår vad jag menar? Jag tror helt klart att det är den slags mäklare som främst kommer att anlitas i framtiden. Jag vill ju känna att det är ett hem jag köper och inte bara ett hus. Jag vill bli inspirerad helt enkelt. Även Hemnet har förstått det och har numera en kategori med inspirationsbilder från olika bostäder.

Nu finns ju risken att det till slut blir alltför likriktat, Alvhem kan ibland balansera på gränsen kan jag tycka, men det är ju ändå dessa bilder som valsar runt på nätet, som bloggas om, som får uppmärksamheten. Läs gärna om hur Stadshem presenterar sig, jag tror minsann att det är den nya tidens service.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...