lördag 11 maj 2013

Fåret Shaun & lördagsgodis

Ni kanske minns när jag gjorde iordning en liten burk till mig själv? Den här gången är det Max som få en förvaringsplats för lite this & that. Han älskar lamm ("bä bä...") och vad passar då bättre än fåret Shaun? En tom syltburk, lite färg, washitejp och så en plastfigur var det som behövdes.


 Här tar vi det superduperlugnareänlugnast idag. Efter en dag på stan igår så skulle jag egentligen vilja komma ut i naturen en stund, men så behöver vi städa, stryka och greja lite hemma. Vilken lyx att få ha fyra lediga dagar tillsammans ändå. Och så är det ju LÖRDAGSGODIS!  Ja inte för mig då som kämpar mot sockret men för minstingen i familjen. Förra veckan låg ju första maj på onsdagen och på kvällen innan så berättade jag för M att "imorgon är vi lediga allihopa och dagis är stängt". Han blev alldeles exalterad och ropade "lördagsgodis!!":-) Ja, när man tänker efter så var det ju ganska logiskt, vi brukar ju vara lediga på lördagar och det förknippar han med godis....Nu får han litegrann i en skål efter lunchen och sedan är han nöjd, ibland har inte ens ätit upp innan han tröttnar och det känns bra. Ibland köper vi en minipåse med chips eller ostbågar som han får smaka ur på kvällen. Då blir det ändå lite festligt men inte så sött. Förhoppningsvis kan vi hålla på dessa traditioner, men jag antar att det blir svårare när de växer upp och har egna pengar?

När jag var liten så fick jag under veckan följa med och storhandla inför helgen och då valde jag en tablettask. Den fick jag sedan äta efter frukost på lördagsmorgonen, och efter lunch gick vi till kiosken och handlade resten av godiset. Det var en bra metod då det blev lite mer utspritt över dagen (förutsatt att man ser till att inte mängden godis blir större såklart) och så blev det lättare att vänta på godiset som jag skulle få sedan. Jag minns också att jag avstod från godis i ett år och då fick jag pengar i belöning, har inte exakt koll på när det var men tror det var mellanstadiet ungefär.

Jag hade en bekant som alltid hade godis framme så att hennes barn kunde ta när de ville. Hon menade att det var bästa sättet eftersom de då inte var så uppspelta över godis på just lördagar. Hennes tanke var att man äter mindre om det inte är så "spännande", typ.  Jag tror dock att det generellt medför att hela familjen äter mer (i alla fall skulle det bli så hos oss!) och så vill jag absolut inte lära Max att det är något man kan "unna sig" varenda dag. Men var och en blir väl salig på sin tro antar jag:-)

 Hur gör ni?


6 kommentarer:

  1. LÖRDAGSGODIS ;) funkade inte hemma hos oss när barnen var små. Vi köpte när vi var sugna och hade det framme så alla fick ta. Fast ingen av oss har ätit mängder. Vi är inga godisråttor helt enkelt så det har aldrig varit något problem. Rimmar kanske väldigt dåligt med mitt inlägg häromdagen men jag var så hungrig då... :P Men jag fick mitt straff!!! KRAM ANNA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckliga ni:) Min sambo skulle kunna göra så utan problem, men jag klarar verkligen inte av att ha det framför näsan och inte äta. Ja, jag läste hur du fick ont i magen, stackare:-( Kanske tur du inte är någon "godisråtta" då:) Jag håller just nu på att avgifta mig från godiset, beter mig som värsta missbrukaren så nu måste det bli ändring! Men gott är det...:) Kram!

      Radera
  2. Det tog flera år innan sonen fick smak på godis. Så småningom fick han en tablettask på lördagen. Då var han ca 4 år. Lillasyster kunde då få en liten skål med russin. Storebror ville ju vara snäll så han bjöd henne på sitt godis så hon lärde sig fortare vad det var för något.

    Jag köpte deras godis i många år. Helt enkelt p g a sonens svårigheter att välja och att välja lagom. Dottern åt upp sitt godis på en gång medan sonen sparade sitt. Sedan kunde han reta syrran med att ha godis kvar.....:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är jättebra att man kan vänta ett tag med ettan, de har ju ingen att ta efter. Minns inte riktigt när sonen började men ja, han såg ju att andra åt fikabröd m.m. Det här med lördagsgodis är ganska nytt, han tjatade mycket om godis ett tag och då införde vi det för att han skulle "lugna sig". Det var lättare att säga att "du får på lördagar" än att inte säga nåt alls.

      Men han får inte några mängder och så är vi restriktiva med saft och juice och sådant, det är om det ska festas någon gång. Eftersom jag är diabetiker så är jag extra rädd att han ska få det också...

      Haha:) Ja min brorsa hade alltid kvar mycket längre än jag och syrran som glufsade i oss:)

      Radera
  3. Har alltid hållt på lördagsgodis, när barnen var mindre fick de lite i varsin plastmugg eller skål och när de blev större bestämde vi en summa de fick köpa för, typ 10 eller 20 kronor. Det blev många vägningar på godisbutiken för att få så mycket för sina kronor ;)
    Idag har barnen egna pengar o får köpa själv så det blir oftast inget godis alls för dem men när vi föräldrar köper godis tar de gärna en bit, snålisar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag kan tänka mig att det är noga med exakt rättvisa:) Klart de passar på om de får smaka gratis:)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...