fredag 3 maj 2013

I vår hall

Tavla med fjäril: Hagendorn-Hagen, papperslyktor: Jurianne Matters, Bambi: Maileg.
Såhär ser det ut i vår hall nu. Enligt Feng Shui-läran (som jag tycker är alltmer intressant) så är hallen bland det viktigaste i ett hem eftersom det är det första man ser när man kommer innanför dörren. Jag håller med om att det sätter tonen till viss del, är det stökigt redan i hallen så känns resten också rörigare. Men det är verkligen svårt att få det att vara sådär snyggt som jag önskar, det blir lätt att jackor och väskor hamnar all over i en inte så ordnat kaos. Vi har ju en underbar soffa i hallen också, den får jag visa vid ett annat tillfälle, som tyvärr tenderar att bli en avstjälpningsyta.

När vi var på dop för ett par veckor sedan så gav vi bland annat en mätsticka i gåva till den lille pojken. Då kände jag att sonen också borde ha en sådan, jag minns ju själv hur spännande det var att få se om jag hade växt. Min pappa brukade skriva våra namn och datum på den så att det verkligen syntes hur vi utvecklades. Eftersom Max inte har ett eget rum ännu så ville jag dessutom ha en som passade in med resten av inredningen och nu har jag hittat den. Tyckte att det var lite charmigt med texten "liten blir stor", och så finns det plats för en bild på barnet också. Jag vet inte riktigt om den passar bra där i hallen och om det ska få se ut som det gör nu på den väggen eller om det känns för "plottrigt", vad tycker ni?

Tilläggas kan att M hittills har vägrat mäta sig så den där brädan den har än så länge inte kommit till användning....

Imorgon har vi arbetslördag på förskolan så det blir inte någon helt ledig helg. Max går ju på ett kooperativ och då ingår två arbetslördagar per läsår. Det är egentligen ganska mysigt, man träffar alla föräldrar, barn och pedagoger och så hjälps vi åt med det som ska skötas, som att måla fönster, plantera och fixa i rabatten, spola av bänkar och bord utomhus, ja lite sådant. Det är alltid ett par som har kökstjänst och fixar maten och så sitter vi och äter tillsammans allihop. Men det är ändå en tid som ska passas och saker som ska göras så idag känns det mer som torsdag faktiskt:)  Nu kommer mina killar hem här, på återseende och trevlig fredagskväll önskar jag er!

4 kommentarer:

  1. Feng shui skulle jag vilja läsa och lära mig mer om..
    Vi drar hederliga blyerts streck bakom dörren... Stickan tror jag ligger på vinden!
    Sv. Hockeysäsongen är egentligen över för W men så har de efter säsongträning nu en dag i veckan fram till sista Maj! Men fotbollen har ju dragit igång nu så det är fullt upp fast inte så mycket tid som hockeyn tar..
    Hoppas det blir en bra dag på förskolan :)
    Kram

    Ps kunde inte kommentera hos dig igår??? Säkert iPhone fel...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag drömmer faktiskt om en hel utbildning i det, men det kostar en del så det får nog förbli en dröm misstänker jag. Blyertsstreck funkar säkert kanon, det har faktiskt vi inte ens tänkt på att man kan göra - tur ni tipsar oss:) Aha, då förstår jag, kanon att ni har en sportintresserad grabb, det tror jag ger mycket positivt i livet! Kram

      Radera
  2. Mysig hall och fjärilsmotiven är så fina.
    Jag minns att min farmor hade en dörrlist där vi mätte oss var gång vi kom på besök. Det var lika spännande varje gång och se om man fick höja sitt sträck lite. Många gånger fuskade vi nog lite men då fick man ju sota för det gången efter, he, he! I vårt kök, som har några år på nacken, finns längdmarkeringar från tidigare familjer. Lite festligt ändå! :)
    Må så fint!
    Kram Frida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det var då smart att kunna fuska lite:) Jag är så kort att jag vill fortsätta fuska nu också:-) Vilken härlig historia huset bär på om ni hittar sådant i köket, då kan man lätt fantisera om dem som bott där innan! Kram

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...