måndag 29 juli 2013

Mot Skånelandet!



 Vi hade tänkt besöka min kusin med familj som var på semester i Strömstad, men de hade visst fått nog av ovädret och åkt hemåt igen. Istället blev det en liten tur till Öckerö och Hälsö där vi åt middag och köpte glass.  Inget vidare väder som ni ser, disigt och grått, men varmt ändå. Och mysigt att sitta ute och se ut över båtarna som seglade förbi. Det är väl lyxen här,  att ha nära till havet.


Men hur gick det egentligen med semestern?

Jo, först skulle vi på charter "nånstans varmt". Sedan kom vi på att vi skulle bila ut i Europa. Norra Frankrike var målet, med några dagars stopp i vackra Amsterdam. Visserligen mår jag inte så bra av bilåkning, ännu en tråkig "biverkning" av sjukdomen. Men man kan ju inte veta om det går innan man provat och många stopp längst vägen var tanken.

Vi inhandlade det som behövdes, fixade pass till P eftersom hans gått ut, planerade resväg och förberedde oss. Vi fick skjuta upp avresan eftersom vi allihop lyckades få streptokocker inom loppet av tre veckor, och lillemannen dessutom en släng av femte sjukan. När så karantänen upphävdes så var det för varmt för att sitta i bilen när man kunde ligga på en strand.

Men när sedan regnet, åskan och översvämningarna närmade sig så var det mindre kul att vara hemma. I alla fall när man bor som vi, i en liten lägenhet utan gräsmatta eller ens en lekplats i närheten. Då är det mest bara jobbigt. Så vi fick be förskolan om att M skulle få börja en vecka tidigare och P går tillbaka till jobbet. Semestern sparar vi på tills i höst eller kanske i vinter. Då är det skönt att veta att det finns möjlighet till ett avbrott i en vardag som annars kan vara ganska motig. Och trots att P då bara fick två sammanhängande veckors ledigt denna sommar så tycker han att det är okej. Och jag är för en gångs skull inte helt slut på alla sätt man kan vara (nu har jag dessutom slutat med antibiotikan! *tjoho!*) och Max har nog saknat sina kompisar lite...eller ganska mycket faktiskt.

Och jag har känt mig lite stressad- känt hur roligt man ska ha och allt man borde göra och tiden bara går... Så det är nog lite lättnad också, att inte "måste"...

Innan vardagslivet helt tar vid så ska vi faktiskt göra något, även om det inte blir så fasligt långt vi åker. Vi ska till Skåne, ett landskap som är ganska okänt för mig. Några besök i Lund när Ida pluggade där för mer än tio år sedan är min historia. P har jobbat i Malmö men inte så mycket mer. Men nu ni! Nu ska vi bli skåningar för några dagar!

Och vi blir jätteglada för alla tips vi får; vi börjar i Malmö och åker mot Österlen (med en natt i Köpenhamn där jag heller inte varit mer än en halvdag för mååånga år sedan!) och alla förslag på vad vi borde se eller uppleva längst vägen mellan Malmö och Simrishamn, gärna sådant som passar även en treåring, ja det tar vi så tacksamt emot!

9 kommentarer:

  1. Nu funderar jag verkligen på vad en treåring ska tycka är roligt! Ystad djurpark är ju trevligt för barn. Inte så pretentiös som andra djurparker men det finns en del djur, mycket ytor att springa på efter många mil i bil och så kan man bada där! Annars är sträckan mellan Malmö och Simrishamn ganska så trist!
    Tittar du in under min rubrik "utflykter" så finns det några tips om butiker som du nog skulle gilla! Speciellt vacker vardag!
    Kram
    M.E

    SvaraRadera
  2. Livet blir inte alltid som man tänkt sig. Inte semestern heller men det är inget som man behöver stressa upp sig över egentligen. Njut av varje dag som den kommer bara;)
    Det där med att bo trångt är jag världsmästare i. Vi har de senaste 20 åren bott i en trerummare. Fem personer, en hund & två katter inklämda på 84 kvadrat har lärt mig att uppskatta varje centimeter som jag kan tjuva åt mig. Gubben fick klädställningen alldeles brevid hans sida av sängen och hade visst snubblat över den inatt när han var uppe och kissade haha... Inte poppis hos honom alls för tillfället då han tyckte jag kan ta över hela sovrummet och han flyttar ut i vardagsrummet igen. Låter faktiskt inte som en dum ide alls när jag tänker efter :P
    HA DET SÅ BRA! Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Så tråkigt att inga av era "längre"
    Resor blev av :-( fast när den ruggiga dock vackra hösten och kalla vintern närmar sig så kan ni kanske åka t värmen... Guuuuu så härligt det låter :)

    Vi var ju inte längre ner än Helsingborg nu på våran semester, men Höganäs med "magasin 36" fast ja ärligt så hittar man samma saker här
    Hemma men det är en rätt fräck butik i sig, byggnaden är iaf :)
    "Enkla ting" utanför är H-Borg (inredning, googla adress)

    Hela Österlen är väl ändå vackert!!

    Jag ska inte förstöra för dig men jag tyckte inte att Emporia var så imponerande... Okej det är stoooooort!!!
    Illum Bolighus finns men nä det är dom "vanliga" butikerna för övrigt!

    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  4. Inte helt fel att spara några semesterdagar även om det kan kännas surt att det blev så här.
    Skåne är jättefint. Har mest rest längs Österlen där både Kivik och Åhus känns som ett måste att besöka. Och Glimminge hus. Kram.

    SvaraRadera
  5. Smart att spara några semesterdagar kan vara skönt att inte utnyttja alla samtidigt. Härligt det låter med skåne, jag älskar landskapet, de öppna vidderna och doften (det doftar speciellt tycker jag) Hoppas ni får det fantastiskt.
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  6. Nu är jag kanske lite sent ute här, men jag chansar. Och jag har ändå inte mycket till tips, trots att vi var i Skåne nyligen. Vi tog det juväldigt lugnt och höll mest till i trakten runt Kivik. Gjorde ju inget som passar en treåring direkt heller... Äta mjukglass i Kiviks hamn var mysigt, det gjorde vi ett par kvällar. Fanns en fin liten lekplats där också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, min telefon är litemorgonsur tror jag (klockan är halv fem, jag ligger och ammar och är gaaanska trött), den gör inte som jag vill.

      Jag tänkte också skriva att det var synd att ni inte kom iväg till norra Frankrike, det är underbart där. Mycket

      Radera
    2. Mer avslappnat än Paris och Provence, som jag också älskar. Vi var i normandie på bröllop för tre år sen, det var underbart, om man bortser från att jag fick lunginflammation och vi fick åka hem en vecka tidigare. Åker ni dit en annan gång kan jag varmt rekommendera den lilla byn Veules-les-roses

      Radera
    3. Oerhört pittoreskt och mysigt. Gamla hus, rosor, hortensior, Frankrikes minsta flod och en storslagen strand (där det också finns en pool, tidvattnet kan vara lite vanskligt). Bland de vackraste byar jag sett , och jag har sett en del ;)
      Nu ska jag sova vidare, har bytt sovrum för att få sova ostört en stund till, härligt!

      Stor kram!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...