måndag 8 juli 2013

Semestertips: Stora Holmen i Örebro

En alldeles lagom karusell av det finaste slaget!
Nu är vi tillbaka i lilla staden, som vanligt skönt att komma hem igen. Men trots sjukdomar så hann vi med en del under veckan som var. Vi besökte Örebro och barnens ö- Stora Holmen. Dit åkte vi ibland på utflykt när jag var liten och det kändes så roligt att få visa mitt eget barn den här fina platsen.

Jag vill gärna tipsa om Stora Holmen då jag gissar att många av er inte hört talas om den. Men kanske är det några av er som har barn med i bilen och som passerar Örebro nu i sommar? Istället för att bara stanna vid närmaste mack och köpa en glass så tycker jag absolut att ni ska ta omvägen via ön istället:)

Man kan antingen parkera nära USÖ (sjukhuset) eller ta sig dit via den lilla båten i stadsparken (bästa sättet!).
På Stora Holmen är allting anpassat efter barnen och det finns en hel liten stad där med det mesta man kan behöva. Chark, skoaffär och godisbutik,med mera...

Som ni ser är det uppbyggt som en liten stad. Man kan köra runt med sin trampbil på vägarna och blir det tomt i tanken så får man ta sig ned till den lilla macken:)




På Stora Holmen finns vanligtvis också djur (får, getter...) som man får klappa på, men tyvärr såg vi inte till några sådana under vårt besök. Däremot var det lilla terrariet öppet. Och så kan man ju åka tåg! Det minns jag från min egen barndom, jag älskade att åka det där tåget. Max var väl inte lika exalterad och han var lite för liten för "tågrånarna" som stoppade oss på vägen, då blev han rädd. När de försökte ta hans pengar (vi blev tilldelade några "cowboysedlar" vid avfärd) så satte han sig demonstrativ så långt bort han kunde, här skulle ingen komma och råna honom minsann:)



 Det fanns också elbilar man kunde köra, en vuxen fick plats bakpå om barnet var för liten för att styra och gasa samtidigt. Och lekplatsen var även den bra poppis. Ett perfekt utflyktsmål för barnfamiljen som besöker Örebro, Stora Holmen ligger centralt och är lättillgängligt. Man kunde antingen köpa åkband för en hundring där allt utom elbilen ingick eller köpa biljetter styckvis; en 20:a för tåget, 15 för karusellen och 10 för elbilen. Båten över ån kostar gratis. På Holmen finns också en kiosk där man kunde köpa våfflor, korv, glass, etcetera. Vi hade med oss Lovis och det gick alldeles utmärkt att ta med sig hund dit. Stora Holmens hemsida för den intresserade.

Efter barnens ö så gick vi till Wadköping som ligger granne med stadsparken. Stadsparken i Örebro är en av de vackraste jag känner till, underbart för picknick eller bara för lite solhäng. Där finns också en stooor lekplats med massor av roligheter, inte minst en pool där badande barn plaskar för fullt. Wadköping är mitt favvoställe i stan med sina gamla vackra byggnader. Det underbara antikvariatet Lexica finns i Wadköping och där har jag spenderat två himmelskt roliga veckor vid ett tillfälle- min dröm är att någon gång få driva ett antikvariat just i ett gammalt trähus på en kullerstensgata...
Innan vi begav oss hemåt så hann jag med lite shopping också. Gamla stan i Örebro satsar stenhårt på att marknadsföra sig med dess fina butiker, caféer och restauranger. CE Inne Ute är en av mina absoluta favoriter inom inredning, det finns så galet mycket fint! Även Kreativa Floristen, Oil & Vineagar med flera ligger också längst gatan och ja, där kan man stanna läänge:) Örebro är en ganska underskattad stad tyvärr, den är annars fin med det vackra slottet mitt i stan som för alltid är inskrivet i den svenska historien.Om ni kör E20 mellan Göteborg och Stockholm så planera in ett stopp i en stad som har mer att erbjuda än bara "Svampen".

2 kommentarer:

  1. Jag har många gånger tänkt att jag skulle vilja se Wadköping. Man har hört så mycket om det. Vi kanske skulle ta en tripp med Nelson och Melina för den där ön verkar helt underbar och inte kostar det skjortan heller. Tack för tipset.

    Imorgon åker vi och är tillbaka hemma den 17 juli. Jag har tänkt vara datorfri under de här dagarna. Var det senast vi var upp också och det var himlans skönt....:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker absolut du ska ta med barnen dit, perfekt utflykt! Och ännu bättre att just Wadköping/stadsparken ligger precis över ån. Får barnen inte nog av allt lekande på Holmen så är ju den stora lekparken fantastiskt och så bra att de små kan bada där!

      Skönt att vara datorfri, hoppas ni har det toppen!!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...