tisdag 23 juli 2013

Selmas boktips! Ett gäng sköna favoriter att läsa i sommar...



 Okej, det här blir ett lååångt inlägg, men ni får stå ut:) Tidigare i somras började jag ju pyssla med förskolans nya hemsida och där ska det också finnas en blogg är det meningen. Jag har inte fått ordning på den än tyvärr men hoppas på lite hjälp när terminen startar om några veckor. Jag har i alla fall "provskrivit" lite där och i ett av inläggen skrev jag om böcker att läsa i hängmattan och det ska jag även tipsa er om nu tänkte jag. Jag fick nämligen en kommentar här på bloggen av fina vännen  Frida för ett tag sedan där hon efterlyste boktips. Jag ligger lite lågt med det i vanliga fall om det inte är relaterat till inredning eller dylikt, så nu ska jag "kompensera" lite med ett helt inlägg med braiga böcker.

Ni som hängt med länge känner nog igen många av dem då jag i förra bloggen gav en del boktips men jag väljer helt enkelt att lyfta favoriter i olika kategorier oavsett om de är nya eller ej.

Först ut är ett gäng nagelbitare: 

Geim (Bubble & Buzz) av Anders De La Motte.
Missa inte den här deckartrilogin, första boken heter Geim och börjar med ett meddelande på en kvarglömd telefon i Stockholms tunnelbana… Författaren är polis och it-snubbe och det är nog en förutsättning för att kunna skriva en dylik bok. Den här serien skiljer sig från allt annat jag tidigare läst!  Jag sa till mannen att den borde han också lyssna på (han lyssnar på ljudböcker när han kör bil). Och ja, vi blev helt bitna både han och jag, och böckerna har diskuterats flitigt här hemma. Ruskigt spännande och ibland helt sanslös. Kan inte beskriva den bättre än så:) Man ser liksom på samhället och internet och informationen där på ett annat sätt efter att ha läst den här serien. Och det kliade verkligen i fingrarna efter att få börja läsa nästa  bok när den första är slut. Vi är båda lite förvånade att dessa böcker fått såpass lite uppmärksamhet…De andra böckerna i serien heter Bubble och Buzz. 

Poeten av Michael Connelly.
En av de absolut bästa deckare jag läst! Även den fristående fortsättningen Fågelskrämman av samme författare är mycket läsvärd! Connelly är, tillsammans med bland andra Val McDermid (läs hennes Under ingrodda ärr!), en av världens bästa i genren tycker jag. 

Håkan Östlundhs serie om polisen Fredrik Bohman.
För den som tröttnat på Läckbergs böcker kan jag rekommendera Östlundh och hans poliser. Att de inte blivit tv-serie än är för mig en gåta. Välskrivna och ja, hyfsat spännande. Inkräktaren t.ex, bygger på ett känt kriminalfall som vi nog alla har läst om i tidningarna…Fast det tar ett tag innan man riktigt greppar det. Det jag tycker är lite synd är den ojämna kvaliteten, nyss nämnda Inkräktaren är bra medan den senaste, Laglöst Land, var en besvikelse.

 Ett litet snedsprång & Två gånger en vana av Denise Rudberg.
Jag får erkänna att jag har väldigt svårt för Denise Rudberg, hon har inte alls imponerat på mig i intervjuer och andra sammanhang så jag har hårdnackat vägrat läsa hennes böcker. Och när hon dessutom skapade en egen  genre; "elegant crime" så tyckte jag att hon verkligen spårat ur. Men så är jag ju en nyfiken typ och läste först den ena...och sedan nästa. Mitt omdöme? Jodå, helt okej böcker! Lite vad jag kallar "söndagsläsning"; inte det mest avancerade men precis vad man vill läsa en regnig söndag... Lättläst intrig och en sympatisk kvinna i övre medelåldern som huvudperson. Kul med något annat än tuffa poliser in action.

De fördolda av Michael Hjort & Hans Rosenfeldt.
Det här är den första i serien om Sebastian Bergman och de andra poliserna. Hjort och Rosenfeldt är välkända manusförfattare för tv och film och här lyckas de mycket bra även som bokförfattare. Sebastian Bergman är psykolog och profilerare och samarbetar med polisen för att försöka lösa de fall som inkommer. Sebastian Bergman är också totalt socialt inkompetent och är allmänt avskydd av de som möter honom. De vet inte att han lider av ett fruktansvärt trauma efter att hans fru och dotter försvunnit i tsunamin...  I Det fördolda försvinner en tonårspojke spårlöst och polisen kommer igång alldeles för sent med sökandet. Sedan gör man ett oväntad upptäckt. Jag rekommenderar givetvis de andra delarna också, men börja med den här för att verkligen få grepp om handlingen.


Kanske vill du hellre läsa om annat än döingar och poliser?:) Då har du tipsen här:

En man som heter Ove av Fredrik Backman.
Vad ska man säga  om den här boken? Läs den! Du kommer inte att ångra dig. Jag har aldrig hört någon bli besviken. Jag både skrattade och grät när jag läste den. Tänk vad mycket man faktiskt inte vet om andra människor, deras val och deras inre… Backman driver också en av Sveriges roligaste bloggar och om ni läst den så känner ni igen tonen. Den där Ove alltså...:)

Sirila gentlemän sökes
De här böckerna brukar vara populära och just "Sirila..." är min favorit. Karin Brunk Holmqvist heter författaren och hon skriver som vanligt om Skåne på ett sådant sätt att man genast vill dit. Huvudpersonerna är liksom i de andra böckerna av Brunk Holmqvist människor som passerat pensionsåldern; i detta fall två damer som tillsammans flyttar in på ett äldreboende och kommer på att de ska liva upp tillvaron lite genom att hitta ett par likasinnade äldre herrar som vill ses. En kontaktannons blir vägen... Charmig och "varm-i-hjärtat-bok" som jag absolut rekommenderar.

Serien om barnmorskan och småbarnsmamman Cecilia Lund av Katerina Janouch.
 Det har hittills kommit ut sex böcker om henne och den första heter Bedragen. Jag är alltid lite skeptisk när ”media-personligheter” (Janouch är känd som relationsexpert) ska skriva böcker, men den här serien är väldigt mänsklig. Man får möta Cecilia Lund både på arbetet och hemma med familjen och ja, hon är präktig, lite mjäkig men ändå trygg och en sådan som man vill ha till vän. Hon funderar över livet och kärleken och annat som de flesta av oss också gör. En rätt vanlig kvinna helt enkelt. Med inte alltid alldeles vanliga problem. Läs serien i kronologisk ordning är mitt tips. Den sjätte har jag precis köpt och försöker spara ett tag, men det är svårt för de är BRA!

Dehlis vackraste händer. Skriven av Mikael Bergstrand.
Den här köpte jag helt spontant en dag när jag passerade en hylla med böcker inne på ica och ville ha något att läsa. Det första jag tänkte när jag väl började bläddra den var att den påminde om Hundraåringen som försvann. Eftersom jag har svårt att ta till mig "hundraåringen", den var lite too much för mig så blev jag  genast lite osäker på om det verkligen var min typ av bok. Men Dehlis vackraste händer är betydligt bättre. Den handlar om Göran, en halvfet medelålders karl med vuxna barn och inte så mycket passion för något annat än favoritlaget Malmö FF. Allting ter sig ganska grått och trist helt enkelt. Och inte blir det bättre när han dessutom får sparken. Vad göra? Av en slump (och med hjälp av en gammal kompis som numera är reseledare) så befinner han sig plötsligt i Dehli... En lättläst bok som knappast gör ett bestående intryck men med fördel kan läsas på stranden eller i hängmattan. Lär sig en del om Indien gör både Göran och jag som läsare också...

Hitta Vilse av Carin Hjulström.
Samma här angående författaren ("mediepersonlighet"), men det kom på skam kan man verkligen konstatera. Hitta Vilse är en fristående fortsättning på Finns inte på kartan om den unga journalisten Frida som ska ut i arbetslivet. Frida är en sympatisk tjej som vill väl men också brottas med allt det vi andra också gör, som osäkerhet, ensamhet och att förhålla sig till människor vi möter. Jag har läst "Finns inte på kartan" och den var okej men den här är en klass högre och det funkar bra att ta den direkt. En bra relationsroman, inte lika förutsägbar som klassiska ”chic lit” men ändå lagom feel good.

Svinhugg, Svartvinter och Spinnsidan av Marianne Cedervall.
Lite annorlunda böcker om läkaren Mirjam och hennes goda vän Hervor. Norrländska och rediga Hervor är synsk, en riktig ”lapphäxa” som spår folk och menar att hon kan bota dem genom sina örtmediciner.  Detta står givetvis i kontrast till Mirjam och hennes grund i vetenskapen. Damerna är väl i övre medelåldern, båda har vuxna barn och reder sig själva och ja, det händer en del runt dessa grand old ladies. I första boken stöter Mirjam på några herrar och tidigare kollegor som en gång lurade henne och såg till att hon förlorade allt hon hade. Nu är det dags för pay-back! Jag som inte är mycket alls för fantasy och liknande var riktigt skeptisk (liksom Mirjam när Hervor sätter igång med sina häxkonster) men sedan blev det sträckläsning. Cedervall är duktig på att beskriva miljöer och situationer, det känns som om man ser allt framför sig. Böckerna utspelar sig både på Gotland och i Norrland och jag önskar nästan att jag också kände en Hervor och en Mirjam:)


Skriv ut- ta med till bokhandeln eller biblioteket! Happy reading!

8 kommentarer:

  1. Det där kallar jag ett rejält boktips! Jag har läst några av dem, men det är alltid bra med tips om bra böcker. De flesta köper jag på adlibris och då är det bra att ha titlar att söka efter!
    Svar: Bor man på landet där det inte är ett planlagt område finns det inga regler för hur nära man får bygga till grannens tomtgräns, utan det är byggnadsnämnden som avgör. Här har dessutom huset "råkat" bli både större och högre än ritningarna och därmed också närmare oss grannar!
    Men vad spelar någon meter hit eller dit för roll,
    säger byggnadsinpektören när vi påtalat saken! Ett jättestort hus på en frimärkstomt innebär ju att man nästan hamnar hos grannarna!
    Jag får nog göra ett eget inlägg om hur tokigt det är i den här kommunen!
    Ha det gott!
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att du fick några bra förslag här, kanske du h ar några böcker att rekommendera du också?:) Ja jag skulle tycka det var väldigt intressant att få läsa med om det där! Kram

      Radera
  2. Hej hej! Även fast jag är urusel på att kommentera så kikar jag in dagligen här. Blir lika glad varje gång jag ser ett nytt inlägg. Visst har du skrivit om Ove innan? Jag såg iaf den boken på rean på Maxi och något inom mig sa KÖP! Så det gjorde jag. Tror helt bestämt att det var dina ord jag hörde i mitt huvud! Den ligger där hemma och väntar på mig nu... ska bara göra en massa annat först! :(
    Kramar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, Ove har jag skrivit om tidigare, kan bara inte låta bli att rekommendera den:) Hoppas du också tycker att den är bra!:) Kraam

      Radera
  3. Tack för boktipsen. Inte för att jag hinner läsa så mycket, men det är ändå roligt att lägga läsvärda böcker på hög i väntan på mer tid. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag förstår att du har fullt upp, som mamma och dessutom student så är kanske inte läsning det högst prioriterade. Just under studietiden så orkade jag inte heller läsa mkt annat än "måste-böckerna" (=kurslitteraturen) Kram

      Radera
  4. Lycka! Tackar så mycket :) Du är så bra på att skriva om böcker på ett kortfattat och lockande sätt tycker jag.
    Stora kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu du så hoppas jag att du är nöjd för ett tag framåt!!:-) Tack själv, säger som till M.E ovan, boktips får ni gärna ge ni också! Ska maila dig alldeles snart! Kram

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...