måndag 1 juli 2013

Resa med små barn- ett inlägg från förr...

Max och jag, Portugal sommaren 2011. 

Semestertiden är här och eftersom jag själv tycker att det är så bra att få lite mer ingående tips på packning och sådant så vill jag gärna lyfta fram ett inlägg där jag skrev om att resa med små barn och mina reflektioner runt det. Jag är ju absolut ingen expert men kanske kan det hjälpa någon som också ska på semester med sitt lilla barn. Inlägget hittar ni här.

New york 2009
 Då ett par vänner till oss ska till Usa snart och vi pratade om New York med dem så letade jag fram ett inlägg från vår resa dit; "Bästisar & värstingar" där vi sammanfattade resan och de lärdomar vi gjort. Det inlägget hittas här. Mer hittar ni i kategorin Resor/utflyktsmål som tyvärr blivit dåligt uppdaterad under en lång tid, men kanske kommer det nåra tips i sommar...  Vi har pratat fram och tillbaka om det mesta i semesterväg, alltifrån charter till bila i Europa eller kanske utforska Norrland, vilket hittills resulterat i exakt NOLL planer så vi får väl se vart vi hamnar... I Slottsskogen kanske?:)

5 kommentarer:

  1. Grattis i efterskott! Hoppas att du hade en fin fin dag :-)
    Suck tycker detta med semesterplaner, vi har kliat oss i huvudet några veckor också...
    Men nu bär det av till Helsingborg, till Råås camping, inte för långt bort men ändå att man kommer hemifrån... Ska bli härligt härligt!!!
    Jag känner lite att om man har möjighet så är det rätt skönt att få lämna väggaran några dagar, sen är det ok att vara hemma! Fast småutflykter kostar ju det med!!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Jag har knappt varit i Skåne så det har vi också på förslagslistan. P har jobbat i Malmö och gillar den stan massor så kanske får det bli en tur? Ha det riktigt bra i Hgb nu allihop! Kram

      Radera
  2. Slottskogen är toppen!;) Det bästa med semestern är mer tid tillsammans. En resa är inte alltid nödvändig tycker jag.
    Våra semesterplaner är precis klara, elr vi har flygbokning kvar. Kändes helt rätt & helt ok & vänta tills nu för att se hur sommaren skulle bli. Med hjälp på plats (barnens farfar bor i Italien) hittade vi ett mysigt hotell i Liguren vid havet. Det ska bli riktigt skönt!
    Hoppas ni får det riktigt bra!
    Kram Frida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en underbar semesterplan! Perfekt att ha en släkting där också! Ja det är svårt det där, för blir det jättevarmt här hemma så är det nästan dumt att åka till värmen utomlands, då vill man ju spara det till vintern ist:)

      Jag skulle gärna göra som ni och prova livet i en annan stad ett tag, varför inte Oslo eller Köpenhamn? Oslo vet jag ju att jag trivs i... Men det är sant, det är inte så lätt att lära känna nya människor där, speciellt om man inte jobbar/pluggar.

      Upplever dock att det är minst lika svårt här i Sverige, har ju bott på olika platser här också. Det jag älskade med Oslo var den hjälpsamheten som man mötte. Jag var ju barnflicka och åkte ofta buss med barnen varav ett satt i vagn. Det var alltid folk som erbjöd sin hjälp av och på, allt från tonårspojkar till äldre damer... Har faktiskt inte åkt buss med sonen när han var mindre (vi bodde på landet då) men jag gissar att det inte alls lika lätt att få hjälp ens utan att be om det...

      Kram/T

      Radera
  3. För att svara på din fråga, så var det så att sambon sökte på vinst & förlust ett jobb som för honom kändes spännande & utmanande i Oslo. Att söka jobb ger erfarenhet även om man inte får jobbet, det var kanske lite tanken.....men så fick han jobbet & vi kände båda två att det kändes spännande. Att det skulle bli ett roligt äventyr för hela familjen så i början av förra sommaren bestämde vi oss för att satsa, våga & ge oss ut på ett litet äventyr inte långt från tryggheten hemma i Göteborg! ;) Vi började leta bostad i Oslo, hade ingen aning om vart vi ville bo. Försökte hyra ut vårt hus i Partille utan att lyckas, så det blev till att sälja.
    Nu har vi snart varit i Oslo ett år & oj vad tiden går fort! Vi trivs väldigt bra men saknar så klart vänner & familj "där hemma"! Till hösten börjar jag jobba, det tog ett helt år att få barnehageplass till nu treåringen. Det ska bli spännande & lättare då tror jag att finna "min plats" här även om det extra året med lilleman varit väldigt fint så kan det vara lite ensamt när man inte känner ngn. Norrmännen är glada & goa men inte alltid så duktiga på att släppa in andra människor. Kanske är det likadant med svenskarna, jag har ju aldrig befunnit mig i den situationen förut! :)
    Lång utläggning....:)
    Ha en riktigt fin dag!
    Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...